CZEŚĆ!

LUBISZ SZTUKĘ? OJ TO POLUBISZ NASZ NEWSLETTER. RAZ W TYGODNIU PODRZUCIMY CI PACZKĘ PEŁNĄ SZTUKI DO POCZYTANIA, POSŁUCHANIA, POZWIEDZANIA.

Zapisz się!

Obiecujemy nie spamować, tylko fajne treści podsyłać.

Metamorfozy Olbinski

Olbiński – Olbińska. Metamorfozy

ZNAKI – KODY – KOMUNIKATY

Ulica Themersonów konkurs płock

Ulica Themersonów 5 – Wystawa jubileuszowa 2014-2018

Jacek Malczewski

Malarze Młodej Polski

Jerzy Antkowiak. Moda Polska

Ars Sacra El Greca. W 100-lecie Niepodległości i Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach

„Juliusz Kossak 1824-1899 – Wojciech Kossak 1856-1942”

Beksiński / Lewczyński. Dopełnienie konieczne

Antoni Starowieyski malarstwo

Antoni Starowieyski – Prace na papierze

II Forum Rzeźby Mazurkas

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Bogowie i święci. Rysunki mistrzów włoskiego renesansu w rycinach Gian Giacoma Caraglia

17 maja 201830 lipca 2018

Nietypową dla siebie wystawę Bogowie i święci Galeria aTAK przygotowała specjalnie z myślą o nocy muzeów. Prezentujemy na niej miedzioryty Gian Giacoma Caraglia (Werona 1505-Kraków 1565), jednego z najwybitniejszych rytowników epoki renesansu. Wystawa gromadzi kilkanaście jego rycin, wykonanych według rysunków Rafaela, Giulia Romano, Perina del Vaga, Parmigianina i Rossa Fiorentino. Jest to pierwsza w Polsce prezentacja twórczości Caraglia z lat 20-tych XVI wieku.

Ekspozycję otwierają trzy miedzioryty według rysunków Mistrza z Urbino: Aleksander Wielki i Roksana (kompozycja znana z fresku Rafaela w Villi Farnesina w Rzymie), Maria z Dzieciątkiem, św. Elżbietą i Janem Chrzcicielem, scena bliska t. zw. Małej św. Rodziny, obrazu Rafaela z Muzeum Luwru oraz Narada Bogów (bardzo udana kopia oryginału Caraglia, którą wykonał czynny w latach 1561-1576 Nicolo Valegio, naśladowca Gian Giacoma).

Gian Giacomo Caraglio Junona w niszy, fot. materiały organizatora

Gian Giacomo Caraglio Junona w niszy, fot. materiały organizatora

W Rzymie, współpracując z Parmigianinem, Caraglio wykonał kilka rycin według jego rysunków. Na wystawie można zobaczyć dwie odbitki Diogenesa (stan I,bardzo rzadki i stan II), a także Zaślubiny Najświętszej Marii Panny i Męczeństwo św. Piotra i Pawła.

Większość swych rycin Caraglio wykonał we współpracy z Rossem Fiorentinem, jednym z najciekawszych malarzy włoskiego manieryzmu. Miedzioryty Caraglia według rysunków Rossa uważane są dziś za przełomowe dla sztuki graficznej, gdyż nie rysunek, ale jego wersja finalna, rycina, była celem artystycznej współpracy rytownika z rysownikiem. To myślenie doprowadziło do usamodzielnienia się ryciny, jako samoistnej gałęzi sztuk pięknych. Niewielki, acz znakomity cyk Rossa i Caraglia z Pracami i przygodami Herkulesa na wystawie reprezentuje Herkules strzelający do Nessusa (stan I); z kolei z liczącego 20 przedstawień cyklu Bogowie w niszach można zobaczyć trzy prace: Ops (w znakomitej kopii Jacoba Binka) oraz Junonę i Tetydę.

Niewątpliwą atrakcją wystawy w Galerii aTAK są prace z zachowanego w bardzo nielicznych odbitkach cyklu erotycznego, ukazującego Miłości bogów, do którego projekty dostarczyli Caragliowi Rosso Fiorentino, Perino del Vaga i nieznany bliżej uczeń lub naśladowca Giulia Romano. Według rysunku Perina pokazujemy Apolla i Dafne (stan I), Wertumnusa i Pomonę (stan II) oraz Wenus i Amora, we francuskiej kopii wykonanej przez Pierre’a Milana (czynny 1545-1557) lub René Boivina (1525-1598). Ponado, głośny cykl erotyczny prezentują na wystawie dwie anonimowe, bardzo wierne kopie z XVI wieku. Jedna z nich przedstawia Apolla i Hiacynta (niezwykle rzadki temat miłości homoseksualnej, projektu ucznia Giulia Romano) oraz Miłość Saturna i Filiry, ciekawą kompozycję autorstwa Rossa.

Gian Giacomo Caraglio, Zaślubiny Najświętszej Marii Panny (Według Parmigianina), fot. materiały organizatora

Gian Giacomo Caraglio, Zaślubiny Najświętszej Marii Panny (Według Parmigianina), fot. materiały organizatora

Caraglio miedziorytnictwem trudnił się nieco ponad 10 lat. Na przełomie 1538/1539 roku przyjechał z Wenecji do Krakowa, gdzie pracował jako złotnik i gliptyk. Na dworze ostatnich Jagiellonów, przez ponad ćwierćwiecze, wykonywał w szlachetnych kamieniach królewskie wizerunki, jedne z najlepszych w gliptyce portretowej tego czasu. Artysta zmarł w Krakowie w 1565 roku.

O rytowniku z Werony pisali z podziwem współcześni mu: Giorgio Vasari, Pietro Aretino, Francesco Doni. Jego dorobek graficzny uważany jest za jeden z ważniejszych w historii grafiki XVI wieku. Zapraszamy do zapoznania się z blisko 20 miedziorytami z liczącego około 70 prac dorobku graficznego Caraglia.


Bogowie i święci. Rysunki mistrzów włoskiego renesansu w rycinach Gian Giacoma Caraglia.
18 maja – 31 lipca 2018
otwarcie wystawy 17 maja, g. 18:00
Galeria aTAK, Warszawa

Prezentowane miedzioryty Caraglia
pochodzą z kolekcji
Antoniny Grzegorzewskiej i Jerzego Wojciechowskiego.

Kurator wystawy: Jerzy Wojciechowski

Szczegóły

Start:
17 maja 2018
Koniec:
30 lipca 2018
Wydarzenie Category:

Miejsce

Galeria aTAK
ul. Mazowiecka 11/38
00-052 Warszawa, Polska
+ Google Map
Telefon:
22 826 50 55
Strona internetowa:
http://www.atak.art.pl