CZEŚĆ!

LUBISZ SZTUKĘ? OJ TO POLUBISZ NASZ NEWSLETTER. RAZ W TYGODNIU PODRZUCIMY CI PACZKĘ PEŁNĄ SZTUKI DO POCZYTANIA, POSŁUCHANIA, POZWIEDZANIA.

Zapisz się!

Obiecujemy nie spamować, tylko fajne treści podsyłać.

Metamorfozy Olbinski

Olbiński – Olbińska. Metamorfozy

Wystawa Magdaleny Abakanowicz

Międzynarodowe Biennale Obrazu Quadro Art

Międzynarodowe Biennale Obrazu „Quadro-Art” 2018

Aukcja Prac na Papierze i Sztuki Współczesnej

10. Triennale Grafiki Polskiej

ZNAKI – KODY – KOMUNIKATY

Ulica Themersonów konkurs płock

Ulica Themersonów 5 – Wystawa jubileuszowa 2014-2018

Jacek Malczewski

Malarze Młodej Polski

Jerzy Antkowiak. Moda Polska

Ars Sacra El Greca. W 100-lecie Niepodległości i Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

„Dopełnianie”. Wystawa w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu

6 września 201828 października 2018

Wystawa „Dopełnianie” prezentuje unikatowe, wykorzystujące zjawiska optyczne, szklane kompozycje Małgorzaty Dajewskiej i malarstwo Piotra Błażejewskiego. Twórcy od wielu lat łączą działalność artystyczną z pracą naukową i pedagogiczną na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.

plakat B1_OK-1

Tworzą także artystyczny tandem. Ich wspólne przedsięwzięcia pozwalają na oddziaływanie i wzajemne przenikanie odmiennych rodzajów sztuki. Ekspozycja została zorganizowana z okazji 35-lecia pracy twórczej artystki i 45-lecia działalności Piotra Błażejewskiego. Prezentuje osiemdziesiąt szklanych obiektów i osiemdziesiąt obrazów wypożyczonych z kolekcji muzealnych i od osób prywatnych (krajowych i zagranicznych), wśród których są prace znane z wcześniejszych wystaw i publikacji oraz zupełnie nowe, powstałe z myślą o jubileuszowej ekspozycji.

M. Dajewska, sosnowiczanka, tworzy imponujące szklane rzeźby, którym nadaje opisowe, niemal literackie tytuły. Piotr Błażejewski jest wybitnym przedstawicielem abstrakcji geometrycznej i konsekwentnie zgłębia i przekłada na język wizualny wszystkie jej aspekty. Artyści wypracowali formułę wspólnej prezentacji swoich dzieł, reprezentujących wprawdzie odrębne dziedziny artystyczne, ale przemawiających jednym, uniwersalnym językiem estetycznym, wydobywającym esencjonalną istotę swoich wytworów. Poetyka szklanych kompozycji oraz uporządkowana abstrakcja obrazów wzajemnie się dopełniają, uzupełniają i dosadnie uświadamiają odbiorcom uniwersalizm sztuki. Wobec ich prac nie można być obojętnym, a to jest cecha najwybitniejszych artystów.

Ekspozycja będzie prezentowana w Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu od 6 września do 28 października 2018 roku. Jej kuratorem jest Ewa Chmielewska. Współorganizatorami są: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.


Dopełnianie

Wystawa „Dopełnianie” jest organizowana z okazji jubileuszów pracy twórczej znanych wrocławskich artystów – Małgorzaty Dajewskiej i Piotra Błażejewskiego, odpowiednio 35- i 45-lecia. Oboje to twórcy klasy europejskiej, znani i cenieni za swoje osiągnięcia, z profesorskimi tytułami, poza sztuką udzielający się też na polu pedagogicznym, uczestnicy wielu wystaw krajowych i międzynarodowych. Zaprezentują po ok. 80 prac, wśród których będą dzieła znane z wcześniejszych wystaw, publikacji, kolekcji muzealnych oraz prywatnych i zupełnie nowe, powstałe z myślą o tej ekspozycji. Artystka tworzy imponujące szklane kompozycje, którym nadaje opisowe, niemal literackie tytuły. P. Błażejewski jest wybitnym przedstawicielem abstrakcji geometrycznej i konsekwentnie zgłębia i przekłada na język wizualny wszystkie jej aspekty. Artyści wypracowali formułę wspólnej prezentacji swoich dzieł, reprezentujących wprawdzie odrębne dziedziny artystyczne, ale przemawiających jednym, uniwersalnym językiem estetycznym, wydobywającym esencjonalną istotę swoich wytworów. Poetyka szklanych kompozycji oraz uporządkowana abstrakcja wzajemnie się dopełniają, uzupełniają i dosadnie uświadamiają odbiorcom uniwersalizm sztuki, wszak uruchamiane przez nie emocje mają podobny wyraz. Wobec tych dzieł nie można być obojętnym, a to jest cecha największych twórców.

Piotr Błażejewski reprezentuje w polskiej sztuce współczesnej nurt abstrakcji geometrycznej. Sztuka artysty ewoluowała od konceptualizmu u zarania kariery, poprzez strukturalizm, sięganie po elementy minimal- i op-artu. Każdy wariant działań analizował dogłębnie aż do wyczerpania wątpliwości, czego efektem są obszerne cykle będące ilustracją dogłębnych studiów danego zagadnienia. Ich nazwy są jednocześnie informacją o patronujących im fascynacjach. Architektura koloru, Interferencje, Refleksy/-Je, Ślady, Nieprawdopodobne figury geometryczne, Kolekcja, Znak krzyża, Epitafia, Obrazy przestrzenne to projekty analizujące konkretne zagadnienia z naukową dokładnością
i systematycznością czyniących z artysty badacza stricte akademickiego, a wynikiem Jego przemyśleń są obrazy-ilustracje samego procesu dociekań i ostatecznego rezultatu. Po rozpracowaniu jednego problemu artysta przechodzi do następnego, zapisując na płótnie kolejne przemyślenia.
Jako jeden z niewielu w latach 70. XX w. wybrał obraz jako formę wypowiedzi. Stanowczość i konsekwencja obstawania przy swoich poglądach, wbrew otoczeniu, to przejaw odwagi i poczucia własnej wartości. Obrazom z danego cyklu nadaje jego miana uzupełniając je o kolejny numer w postaci liczby rzymskiej łamanej przez rok powstania, dokumentując klarownie proces doświadczalny. Artysta jest człowiekiem uporządkowanym i systematycznym, preferującym w otaczającym świecie porządek i harmonię. I przez ten pryzmat postrzega rzeczywistość, czemu daje wyraz w swych obrazach.

Abstrakcyjne byty artysta buduje kreską i barwą wybierając dwa lub trzy odcienie jednego koloru, w przeważającej mierze ciemnego, z rzadka przetykanego jaśniejszym tonem. Kolory Błażejewskiego dopełniają się wzajemnie w każdym dziele, artysta dobiera je starannie, równoważąc tony jasne i ciemne, precyzyjnie rozmieszczając je na płótnie. Bardzo ważna jest dla niego staranna kompozycja oraz przemyślane i finezyjne opracowanie obrazu jako całości. Jego sztuka to opowieść o bliższym i dalszym otoczeniu artysty, gdzie ludzka oraz naturalna egzystencja wzajemnie się dopełniają i stanowią logiczną ciągłość istnienia w jego realnym i metafizycznym aspekcie.

Małgorzata Dajewska jest jednym z prekursorów nurtu artystycznego w dziedzinie szkła unikatowego polegającego na tworzeniu kompozycji z fragmentów szkła optycznego opracowanego na zimno i spajanego w jednolite kompozycje artystyczne lub inscenizowanego w większe instalacje przestrzenne, często łączone z innymi tworzywami. Bogata wyobraźnia twórcza artystki idzie w parze z absolutną biegłością techniczną i technologiczną, mistrzowsko opanowała szlifowanie brył, co pozwala na precyzyjne zespalanie ich w efektowne kompozycje. Chętnie tworzy też małe formy paraużytkowe i najczęściej są to flakony na perfumy o bryłowatych kształtach z nieregularnymi zatyczkami, które ozdobione delikatnymi rytami cieszą się dużą popularnością wśród kolekcjonerów.

Często wzbogaca swoje rzeźby poetyckimi cytatami własnego autorstwa, w wyniku czego powstają szczególnie osobiste wypowiedzi. Dajewska snuje barwną opowieść o ludzkim losie, o jego jasnych i ciemnych stronach, dobrych i gorszych chwilach ziemskiej egzystencji w sposób liryczny, baśniowy, a nawet metafizyczny. W ogóle metafizyka, filozofia życia i śmierci, ambiwalencja ludzkich doświadczeń znajdują się w centrum zainteresowań artystki. Przekłada na język form ludzkie uczucia i emocje takie jak Zazdrość, Wściekłość, Ukojenie czy Bliskość.
Od skończenia studiów na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta) związana jest z macierzystą uczelnią jako pracownik naukowo-dydaktyczny, systematycznie osiągający kolejne stopnie naukowe, aż do profesora zwyczajnego w 2001 r. Pełniła odpowiedzialne funkcje kierownika Katedry Szkła oraz dziekana Wydziału Ceramiki i Szkła. Jej wychowankowie są artystami, pracownikami naukowo-dydaktycznymi uczelni i szkół różnego szczebla, a także animatorami życia artystycznego oraz kulturalnego. Jest pedagogiem otwartym na potrzeby oraz problemy swoich studentów, cenionym i lubianym przez nich samych. Została laureatką wielu nagród, a Jej prace znajdują się w zbiorach muzeów polskich i zagranicznych oraz w kolekcjach prywatnych na całym świecie.

/Ewa Chmielewska – starszy kustosz, kurator wystawy

Szczegóły

Start:
6 września 2018
Koniec:
28 października 2018
Wydarzenie Category:
Wydarzenie Tagi:

Miejsce

Pałac Schoena – Muzeum w Sosnowcu
ul. Chemiczna 12
41-205 Sosnowiec, Polska
+ Google Map
Telefon:
32 363 45 10
Strona internetowa:
http://www.muzeum.org.pl