CZEŚĆ!

LUBISZ SZTUKĘ? OJ TO POLUBISZ NASZ NEWSLETTER. RAZ W TYGODNIU PODRZUCIMY CI PACZKĘ PEŁNĄ SZTUKI DO POCZYTANIA, POSŁUCHANIA, POZWIEDZANIA.

Zapisz się!

Obiecujemy nie spamować, tylko fajne treści podsyłać.

Leszek Możdżer & Holland Baroque

Carmina Burana w ramach „Moc Klasyki” z Polską Orkiestrą Radiową

Po pierwsze – człowiek! Konferencja Element Urban Talks w Krakowie.

Otwarcie wystawy prac Magdaleny Abakanowicz „Metamorfizm”

Franciszek Wyspiański – krakowski rzeźbiarz

Stanisław Wyspiański, Autoportret z żoną Muzeum Narodowe w Krakowie

Wyspiański w Muzeum Narodowym w Krakowie

Akademia Rynku Sztuki

Beksiński. Leszczyński. Fantasmagorie.

Soter Jaxa – Małachowski. W 150. rocznicę urodzin artysty

Andrzej Wróblewski

Szczeliny wolności – sztuka w latach 1945-1948/1949

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

„Nieznane arcydzieła, nieznani mistrzowie.” w Muzeum w Gliwicach

12 maja 20171 października 2017

Znalezione w kościołach i klasztorach, odkryte na plebaniach i w muzealnych magazynach, prawdziwe perły malarstwa barokowego na Śląsku, trzydzieści znakomitych dzieł, a wśród nich nieznane wcześniej obrazy autorstwa wybitnych artystów: Karla Škréty Starszego, Karla Dankwarta, Johanna Claessensa, Johanna Heinricha Kynasta… A także twórców dotąd nieznanych, a dziś zaliczanych w poczet śląskich mistrzów pędzla: Johanna Conrada Pöhla, Ignazego Depée czy Johanna Georga Ernsta.

Prawdziwą ozdobą ekspozycji jest odnaleziony w klasztorze Urszulanek we Wrocławiu obraz Michaela Willmanna, zwanego śląskim Rembrandtem, wirtuozersko malowane przedstawienie św. Augustyna, Ojca Kościoła. 12 maja, w piątek, o 17.00 zapraszamy do Willi Caro na otwarcie wyjątkowej wystawy Nieznane arcydzieła, nieznani mistrzowie. Malarstwo barokowe na Śląsku na nowo odkryte. Jej kuratorami są profesor Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego Andrzej Kozieł i Anna Kwiecień, historyk sztuki, starszy kustosz Muzeum w Gliwicach.

Johann Claessens, Dedal przypinający skrzydła Ikarowi, początek XVIII wieku, I Liceum Ogólnokształcące „Carolinum” w Nysie. Fot. Jerzy Buława

Johann Claessens, Dedal przypinający skrzydła Ikarowi, początek XVIII wieku, I Liceum Ogólnokształcące „Carolinum” w Nysie. Fot. Jerzy Buława

Na gliwickiej wystawie można zobaczyć najbardziej spektakularne z odkryć, jakich dokonano w trakcie trwającego pomiędzy 2012 a 2016 rokiem projektu badawczego „Malarstwo barokowe na Śląsku”, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Rezultaty badań, prowadzonych przez polsko – czeski zespół historyków sztuki, którym kierował profesor Andrzej Kozieł z Uniwersytetu Wrocławskiego, przeszły najśmielsze oczekiwania. Kwerendy terenowe i archiwalne, przeprowadzone na polskim i czeskim Śląsku, wydobyły na światło dzienne setki nieznanych wcześniej dzieł malarstwa barokowego oraz przywróciły pamięci wielu malarzy działających na tym terenie w XVII i XVIII wieku. Znaczenie tych odkryć jest tak duże, że o malarstwie barokowym na Śląsku nie sposób już myśleć inaczej, niż jak o fenomenie na skalę europejską i jednym z najcenniejszych elementów naszego kulturowego dziedzictwa.

Oglądając zgromadzone w siedzibie Muzeum w Gliwicach obrazy aż trudno uwierzyć, że są to dzieła wykonane na prowincji monarchii habsburskiej, jaką w tamtym czasie był Śląsk. Można bowiem odnieść wrażenie, że to malarskie prace, które powstały raczej w którymś z centrów artystycznych ówczesnej Europy. Sprawia to ich zadziwiająco wysoki poziom artystyczny, świadczący o wybitnych malarskich umiejętnościach twórców. Zwiedzający wystawę mają więc wyjątkową sposobność obcowania ze sztuką wyrafinowaną pod względem artystycznym i ideowym, mogą przyjrzeć się z bliska znakomicie skomponowanym obrazom o złożonej strukturze – świetnie ukazanym postaciom ludzkim, pełnym ekspresji gestom i mimice twarzy, mistrzowskiemu światłocieniowi nadającemu przedstawieniom tajemniczą aurę, śladom wirtuozerskiego, niekiedy wręcz brawurowego prowadzenia pędzla – mówi kurator wystawy, profesor Andrzej Kozieł.

 Michael Willmann, Św. Augustyn, lata 90. XVII wieku, Klasztor Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej we Wrocławiu. Fot. Wojciech Turkowski


Michael Willmann, Św. Augustyn, lata 90. XVII wieku, Klasztor Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej we Wrocławiu. Fot. Wojciech Turkowski

Płótna prezentowane w Willi Caro świadczą również, iż malarstwo na Śląsku nie miało wyłącznie charakteru religijnego, czy też ograniczało się do przedstawień portretowych – jak zwykle się sądzi – lecz także sięgało do tematyki mitologicznej i rodzajowej, martwych natur i pejzaży. Dziełem charakteryzującym się urokliwą rodzajowością jest „Dziewczynka z synogarlicą” namalowana przez Johanna Georga Ernsta, czynnego w Oleśnicy nadwornego malarza książąt oleśnickich. Unikatowa jest także „Panorama Cieplic Śląskich” o szerokości aż 3 metrów, na której z niezwykłą wiernością ukazano nawet najdrobniejsze szczegóły wyglądu tej uzdrowiskowej miejscowości w końcu XVII wieku. Zwiedzając ekspozycję warto pamiętać, że spora część z prezentowanych dzieł to prace nieznanych wcześniej mistrzów, którzy dzięki wysiłkom badaczy zostali wydobyci z wiekowego zapomnienia. Ignaz Depée, Johann Georg Ernst, czy Johann Conrad Pöhl, jeszcze kilka lat temu byli kompletnie zapomnianymi twórcami, których dzisiaj uznajemy za jednych z najlepszych i najciekawszych malarzy, jacy działali na Śląsku w tamtej epoce.

Więcej informacji >>


Nieznane arcydzieła, nieznani mistrzowie.
Malarstwo barokowe na Śląsku na nowo odkryte

Otwarcie wystawy:
Piątek, 12 maja 2017, Willa Caro, godz. 17.00
Wstęp na wernisaż wolny, liczba miejsc ograniczona
Wystawa dostępna dla publiczności
od 12 maja do 1 października 2017 r.

Szczegóły

Start:
12 maja 2017
Koniec:
1 października 2017
Wydarzenie Category:

Miejsce

Muzeum w Gliwicach / Willa Caro
ul. Dolnych Wałów 8a
44-100 Gliwice, Polska
+ Google Map
Telefon:
32 231 08 54
Strona internetowa:
http://www.muzeum.gliwice.pl