„Widnokręgi” – wystawa prac Janusza Lewandowskiego

MOCAK „Sztuka w sztuce”

Hanna Rudzka-Cybisowa

„Między Montmartre’em a Montparnasse’em”

Zbigniew Purczyński. Obrazy graficzne

16. Międzynarodowe Triennale „Małe Formy Grafiki” Polska – Łódź 2017

Skarbiec. Złotnictwo archikatedry wrocławskiej

Wystawa prac Kasi Łubińskiej w Tamka 43

„Stanisław Baj. Czarna rzeka” w MGS w Częstochowie

Zamek książąt pomorskich szczecin lublin kul wystawa

„Kierunek sztuka. 85 lat tradycji muzealnych KUL”

,,Malczewscy. Figura syna”

Ładowanie Wydarzenia

« All Wydarzenia

  • To event minęło.

„In her own hands”. Vivian Maier w Polsce!

28 kwietnia 201726 maja 2017

vivian-maier-fotografia
Ugotowane obiady znikają, talerze i filiżanki zostają umyte; wysyłane do szkoły dzieci odchodzą sobie w świat. […] Wszystko zniknęło. Żadna biografia, żadna książka historyczna nie powie nam o tym ani słowa.
 Virginia Woolf, Własny pokój

*    *    *

Vivian Maier (1926-2009) pracowała jako niania przez ponad cztery dekady, od początku lat 50. XX wieku. Całe jej życie minęło nieuchronnie niezauważone, aż ostatnio (w 2007 r.) odkryto jej fotograficzny dorobek: kolosalne dzieło liczące ponad 120 tys. negatywów, taśmy filmowe 8 mm i 16 mm, różne nagrania, rozmaite zdjęcia i multum niewywołanych klisz. Choć nie starczyło czasu, by porównać rozmaite analizy naukowe i krytyczne tych materiałów, właściwym wydawało się, aby pokazać niewyczerpujący, acz reprezentatywny wybór zdjęć artystki. Pierwsza prezentacja ukazuje jej dobre oko i subtelność, dzięki którym Vivian Maier przyswoiła sobie wizualny język swoich czasów.

W wolnych chwilach fotografowała ulicę, ludzi, przedmioty, pejzaże. Ostatecznie, krótko mówiąc, robiła zdjęcia temu, co dostrzegała znienacka.

Nowy Jork | ok. 1952, fot.: materiały organizatora

Nowy Jork | ok. 1952, fot.: materiały organizatora

Wiedziała, jak uchwycić swoją erę w ułamku sekundy. Opowiadała o pięknie zwykłych rzeczy, szukając w codziennych banałach nieuchwytnych i ulotnych chwil. Jej całym światem byli inni – nieznani, anonimowi ludzie, których Vivian Maier dotykała na sekundę. Gdy więc utrwalała ich na kliszy, ważny był dystans. Ten sam dystans, który zmieniał te postacie w bohaterów nieistotnych anegdot. I choć miała odwagę tworzyć odważne i niepokojące kompozycje, Vivian Maier stoi u progu fotografowanych scen, a nawet poza nimi – nigdy po tej samej stronie, tak by nie stać się niewidzialną. Uczestniczy w tym, co widzi i sama staje się podmiotem.

Nowy Jork, fot.: materiały organizatora

Nowy Jork, fot.: materiały organizatora

Odbicia jej twarzy, jej cień, który rozciąga się na ziemi, zarys jej sylwetki wyzierają z ram obrazów fotograficznych. W tamtym czasie Vivian Maier stworzyła wiele autoportretów z naciskiem na osoby jej poszukujące. Kultywowała pewną obsesję – nie na punkcie samych obrazów, ale aktu fotografowania, gestu. Coś na kształt trwającego procesu spełnienia. Ulica była jej teatrem, a jej zdjęcia – pretekstem – Anne Morin, kurator wystawy.

Na początku lat 70. Vivian Maier zwróciła się ku fotografii kolorowej. Zmianie techniki towarzyszyła zmiana praktyki, gdyż odtąd fotografka korzystała już z aparatu marki Leica. Był on lekki i wygodny: w odróżnieniu od używanego wcześniej Rolleiflex, w Leice zdjęcia wykonuje się bezpośrednio na wysokości oka.

vivian_maier

fot.: materiały organizatora

Tym samym Vivian Maier podkreśla swój warsztat, mierząc się z kontaktem wizualnym z innymi i fotografując świat w jego kolorowym wydaniu. Niemniej, jej prace w kolorze wciąż są szczególne i tchną wolnością, a nawet humorem. Z pewną dozą swobody eksploruje szczególne cechy języka chromatycznego, rozwija własne słownictwo, jednak przede wszystkim cieszy się rzeczywistością: akcentuje ostre szczegóły kolorystyczne, ukazuje niedopasowania kolorów w modzie czy bawi się lśniącymi kontrapunktami.

Vivian Maier nie nadawała tytułów przedstawianym zdjęciom. Informacje na temat miejsc lub dat pochodzą z odręcznych notatek znalezionych w jej archiwach. Na wystawie będzie można zobaczyć 35 najważniejszych fotografii w dorobku Vivian Meier (28 czarno-białych i 7 kolorowych).

Prezentowane prace (część z nich będzie pokazana w Tarnowie) pochodzą z kolekcji:
© Vivian Maier / Maloof Collection, za uprzejmą zgodą Howard Greenberg Gallery, Nowy Jork.

Vivian Maier
produkcja: diChroma Photography
kurator: Anne Morin
koordynator w Polsce: Bogusław Hynek

Wernisaż odbędzie się 28 kwietnia o godz. 18:30

Wystawa czynna od 28 kwietnia do 26 maja 2017
wstęp wolny / Sala Hol

Godziny zwiedzania:
Pon – Pt: 10:00 – 20:00
Sob, Ndz: 15:00 – 20:00

Więcej na stronie organizatora – Centrum Sztuki Mościce

Szczegóły

Start:
28 kwietnia 2017
Koniec:
26 maja 2017
Wydarzenie Category:
Wydarzenie Tagi:
, , ,

Miejsce

Centrum Sztuki Mościce
ul. Traugutta 1
Tarnów, 33-101 Polska
+ Google Map
Telefon:
+48 14 633 46 04
Strona internetowa:
http://www.mck.tarnow.pl