Skip to content Skip to footer
Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Karny. Interpretacje

23 listopada 20242 lutego 2025

Karny. Interpretacje, wystawa, rzeźba, fotografia, popiersie, portret, sztuka polska, sztuka XX w., niezła sztuka
Karny. Interpretacje, wystawa, rzeźba, fotografia, popiersie, portret, sztuka polska, sztuka XX w., niezła sztuka
Wystawa Karny. Interpretacje

Wystawa stanowi próbę współczesnego odczytania działalności artystycznej jednego z klasyków polskiej rzeźby. Konsekwentna twórczość Alfonsa Karnego – „naczelnego polskiego portrecisty” – skupiona przeważnie na przedstawianiu wizerunków znanych mężczyzn, domaga się tyleż podziwu dla warsztatu artysty, co znalezienia dla niego odpowiedniego miejsca w dzisiejszej historii sztuki.

Na wystawie w Orońsku obok prac twórcy pochodzących z białostockiego Muzeum Rzeźby jego imienia oraz zbiorów własnych, do interpretacji dorobku Karnego, zaproszeni zostali: Małgosia Goliszewska – prezentująca film, który ukazuje twórczość rzeźbiarza z nieco bardziej intymnej strony, oraz Artur Rozen – przedstawiający rzeźbiarską instalację interpretującą działalności artystyczną Karnego jako osoby przez całe życie przetwarzającej wyidealizowany wizerunek swojego ojca, bez którego się wychowywał.

Alfons Karny, Portret Basi, rzeźba, portret, sztuka XX w., niezła sztuki
Alfons Karny, Portret Basi | 1954 r.

Na prezentowanych na wystawie fotografiach, spośród rzeźb z pracowni wyłania się ekscentryczny Alfons Karny, który w momencie wykonywania fotografii ma około osiemdziesięciu lat. W tym okresie rzeźbi już mniej. Jego dorobek twórczy liczy ponad 500 pozycji – z których większa część stanowią różne wersje portretów w kamieniu, ceramice, brązie a nawet szkle. W swojej twórczości sprawdzał, jak wyrzeźbiona forma objawia się w różnych materiałach, dążąc przy tym do uchwycenia esencji przedstawianej postaci.

Karny był rzeźbiarzem niemal jednego motywu – ludzkiej twarzy. Jednak temat ten opanował do perfekcji, testując możliwości jakie dawał mu materiał, a czasem sięgając po surrealny dowcip i elementy abstrakcji. Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych rzeźbione przez niego postaci cechował jeszcze klasycyzm i miękkość form. W latach czterdziestych i pięćdziesiątych portrety autorstwa Karnego były bardziej monumentalne i romantyczne. Pomimo statyczności charakteryzowały się one dozą energii i realizmu, a uwagę publiczności zwróciła umiejętność artysty do wydobywania psychologicznych cech przedstawianych postaci. Z kolei w latach 60. twórca zaczął syntetyzować formy i porzucił naturalizm na rzecz wydobycia charakterystycznego rysu przedstawianych postaci. To wtedy eksperymentował z kolorowym szkliwem czy szkłem, szukając nowych form wyrazu dla rzeźb portretowych. W końcu, jako już dojrzały człowiek, oprócz wciąż podejmowanych zamówień, dla własnej przyjemności rzeźbił postaci animalistyczne, czy figurki inspirowane sztuką rdzennych kultur.

Ambicje i cele artysty rozpoznać możemy jedynie poprzez wspomnienia innych osób oraz przez słowa jego autorstwa, spisane w wywiadach i tekstach twórcy. Jednym z przykładów może być cytat z (…): „Stworzyła mnie wieś kresowa, a ukształtowała w dużej mierze białostocka młodość. Jestem nieskomplikowany i moja twórczość jest równie prosta jak rodowód. Wszystko co rzeźbię powstaje z emocjonalnego stosunku do ludzi, zafascynowania czyjąś osobowością, talentem, czy po prostu twarzą. Wyrosłem w kulcie do wielkich Polaków i miarą swych możliwości pragnąłem dać wyraz temu przepełniającemu mnie uczuciu”.

Alfons Karny, Autoportret, rzeźba, portret, sztuka polska, sztuka XX w., niezłą sztuka
Alfons Karny, Autoportret | 1946/1991 r.

Innym cytatem, który pojawia się również w przestrzeni wystawy, jest ten z udzielonego wywiadu w Polityce w 1972 roku, w momencie, w którym w warszawskiej Zachęcie odbywała się duża wystawa monograficzna rzeźbiarza: „wydaje mi się, że to ciążenie w kierunku wielkich, wspaniałych ludzi tłumaczy się moją biografią. Jako dwuletnie dziecko straciłem ojca, wychowałem się w przytułku dla sierot. Byłem głodny w dzieciństwie i młodości. Odczuwałem dotkliwie potrzebę mądrego, wspaniałego mężczyzny – opiekuna. Krążąc wokół tych wielkich ludzi stwarzałem sobie legendę ojca, wspaniałego ojca”. Właśnie te słowa rzeźbiarza na wystawie pełnią rolę klucza pomagającego zrozumieć motywacje artysty. W przestrzeni Oranżerii pokazane zostały więc nie tylko prace Karnego i zdjęcia przedstawiające rzeźbiarza, ale także autorskie komentarze dwójki współczesnych artystów, którzy starali się na własny sposób i poprzez różne media wyrazu, zinterpretować ambicje rzeźbiarza oraz nieco bardziej zagłębić się w jego osobowość.

Dzieła Alfonsa Karnego można oglądać w wielu instytucjach w Polsce i za granicą. Największa kolekcja prac artysty znajduje się w utworzonym w 1993 roku Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku (funkcjonującego jako filia Muzeum Podlaskiego). Oprócz tego rzeźby twórcy znajdują się w kolekcjach m.in.: Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, , Muzeum Narodowym w Warszawie, Filharmonii Narodowej, Muzeum Polskim w Chicago czy Siedzibie ONZ w Nowym Jorku.


Karny. Interpretacje

Wernisaż: 23 listopada 2024 r., godz. 14:00
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku | Galeria Oranżeria
Kurator: Stanisław Małecki

Artyści: Alfons Karny w towarzystwie Małgosi Goliszewskiej i Artura Rozena
Współpraca: Muzeum Podlaskie w Białymstoku

Szczegóły

Początek:
23 listopada 2024
Koniec:
2 lutego 2025
Kategoria Wydarzenie:
Witryna internetowa:
https://rzezba-oronsko.pl/wystawy/karny-interpretacje/

Miejsce wydarzenia

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
ul. Topolowa 1
Orońsko, 26-505 Polska
+ Google Map
Telefon:
48 618 45 16
Witryna internetowa:
https://rzezba-oronsko.pl/
NIEZŁA SZTUKA © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.