123… polskie plakaty, które warto znać

Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego

Dźwięki pierwotne

Martyna Wójcik-Śmierska ilustracja

Słownik dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy

„Biegnąc z wilkami” w Płockiej Galerii Sztuki

Wokół Konrada Krzyżanowskiego. Asocjacje i ekspresje

Paweł Skurski „Historia ludzka” – wystawa malarstwa

Salvador Dali, wystawa, Sosnowiec, Pałac Shoena

Salvador Dali – Boska komedia. Z prywatnej kolekcji Kesauri

Międzynarodowa Wystawa Kolażu w Polsce

Wajda

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Bajka o Noworosji

21 czerwca 20191 września 2019

Wernisaż: 21 czerwca 2019 r.
godz. 18.00
Galeria Miejska Arsenał
Wystawa czynna do: 01 września 2019 r.
Kuratorka: Monika Szewczyk

Tytuł wystawy Bajka o Noworosji nawiązuje do Donbas, powstań! Baśń o Noworosji – czytania scenicznego, w reżyserii Pawła Yurowa, tekstu dokumentalnego stworzonego na podstawie artykułów w ukraińskiej prasie i mediach społecznościowych. Reżyser konfrontuje Noworosję, krainę stworzoną przez ideologów Putina ze zniszczonym działaniami wojennymi Donbasem. To przestrzeń, gdzie spotyka się prawda i kłamstwo. Powrót do historycznego terminu na potrzeby usprawiedliwienia wojny na wschodzie Ukrainy to wysoki stopień zawłaszczenia i manipulacji. Użycie go w tytule dramatu czy wystawy nie ma na celu potwierdzenia istniejącego desygnatu, ale czy jest wystarczająco ironiczne, by go nie wzmacniać? Czy przeniesienie zagrożenia w sferę mitu choć trochę go odrealnia?

fot. materiały organizatora

fot. materiały organizatora

Ukraina jest państwem w dość szczególnym położeniu, od sześciu lat trwa tam wojna, wojna nieobliczona na czyjąś wygraną, ale na utrzymanie wyniszczającego status quo, destabilizację Ukrainy i utrzymanie jej w pogłębiającej się stagnacji. Ukraina znika z naszego pola widzenia, nie interesujemy się nią. Euforia związana z Majdanem już się skończyła, szacunek dla jakości dyskursu, jaki mu towarzyszył ustąpił miejsca uśpionym demonom. Szaleństwo różnych podziałów „izmów” zalewa Europę. Ukraina jako państwo w stanie wojny z dawnym sojusznikiem (bratnim narodem) ma dużo powodów, by chcieć odciąć się od przeszłości, by miękko wpaść w populistyczną pułapkę nacjonalizmu, by przejść ponad tym rozdziałem historii bezrefleksyjnie. Tymczasem, nie da się budować tożsamości wyłącznie na wyparciu. Artyści zdają sobie z tego sprawę, sięgają do historii, analizują ją nie po to, by szukać w niej powodów chwały, ale po to, by zrozumieć mechanizmy, które prowadzą do błędu.

Lada Nakonechna, Nikita Kadan i Mykola Ridnyi, każde z nich na swój sposób, dotykają problemu utraty wspólnej narracji historycznej i prób jej odzyskiwania oraz roli, jaką odgrywa w tym sztuka czy szerzej kultura. Piotr Piotrowski mówił, że interesuje go „sztuka jako praktyka krytyczna, do pewnego stopnia przeciwhistoryczna, problematyzująca język oficjalnej doktryny historycznej”. Prace ukraińskich artystów charakteryzuje takie właśnie podejście. W swoich praktykach artystycznych badają dynamiczną opozycję między pamięcią a historią, która rekonstruując, problematyzuje przeszłość i w pewnym sensie wypiera pamięć. Nikita Kadan mówiąc o swojej pracy, podkreśla , że interesuje go polityka upamiętniania, formy narracji pamięci zbiorowej i indywidualnej oraz wpływ ideologii i polityki na te formy. Artyści pracują z archiwami, interesuje ich muzealnictwo nie tyle jako sposób przedstawiania przeszłości, ale raczej narzędzie do zrozumienia teraźniejszości. Kontekst współczesności jest dla nich kluczowy. Diagnozując rzeczywistość, obiektywizują ją, unikają upraszczania ocen, zwracają uwagę na wieloznaczność i złożoność procesów.

Romantyczne przedstawienia ruin mówiły o entropii, o pan-naturze, która wzięła górę nad kulturą, dziełem człowieka. Tymczasem Historyczne przedstawienia współczesnych ruin Lady Nakonechnej zostały stworzone przez cywilizację, kulturę, które ciągle produkują ruiny, świeże ruiny, które nie są pozostałością po minionych epokach, są współczesnym dowodem niszczycielskiej działalności, w tym również dominacji nad przyrodą. Zniszczone wojną budynki pozostają w centrum pola widzenia jako ważne artefakty. To jak bardzo są estetyczne paradoksalnie koresponduje z naszą percepcją wojny w Donbasie. Podobnie postępuje Nikita Kadan ze stopionymi – w wyniku działań wojennych w Ługańsku – kawałkami okiennych szyb. Umieszcza je z pieczołowitością w podświetlanej gablocie – muzealizuje, estetyzuje i tak już piękną formę rzeźb wykonanych przez wojnę.

„Zabiegi muzealnicze” często pojawiają się we współczesnej sztuce Ukrainy. Artyści żywo dyskutują rolę instytucji, dużo miejsca poświęcają awangardowej tradycji i artystom, szczególnie wobec zawłaszczenia dorobku abstrakcjonistów ukraińskich przez termin awangarda rosyjska.

Szczegóły

Start:
21 czerwca 2019
Koniec:
1 września 2019
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
http://www.arsenal.art.pl/wystawy/bajka-o-noworosji/

Miejsce

Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Stary Rynek 6
61-772 Poznań, Polska
+ Google Map
Telefon:
61 852 9501
Strona internetowa:
www.arsenal.art.pl