123… polskie plakaty, które warto znać

Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego

Dźwięki pierwotne

Martyna Wójcik-Śmierska ilustracja

Słownik dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy

„Biegnąc z wilkami” w Płockiej Galerii Sztuki

Wokół Konrada Krzyżanowskiego. Asocjacje i ekspresje

Paweł Skurski „Historia ludzka” – wystawa malarstwa

Salvador Dali, wystawa, Sosnowiec, Pałac Shoena

Salvador Dali – Boska komedia. Z prywatnej kolekcji Kesauri

Międzynarodowa Wystawa Kolażu w Polsce

Wajda

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Bohdan Cieślak. Narracje

17 lutego 201931 marca 2019

Wystawa czynna do: 31 marca 2019 r.
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Kuratorzy: Wojciech Suchocki, Aleksandra Sobocińska

B. Cieślak, Symetria - Asymetria, 2013, źródło: materiały organizatora

B. Cieślak, Symetria – Asymetria, 2013, źródło: materiały organizatora

Tworzenie scenografii jest procesem rozwijającym się od koncepcji rodzącej się w głowie twórcy, szkicu, rysunku, makiety oraz często także współkreacji z reżyserem, choreografem po efekt całościowy przedstawiony widzowi w teatrze jako spójna dzieło ożywione przez aktora. Wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu ukazuje scenografie Bohdana Cieślaka przez pryzmat jego procesu twórczego.

Bohdan Cieślak jest scenografem otwartym na eksperymenty z przestrzenią, nie uciekającym od oryginalnych i nietypowych rozwiązań scenicznych. Sensu kreacji upatruje w tworzeniu scenografii jako procesu rozwijającego się od koncepcji rodzącej się w głowie twórcy, szkicu, rysunku, makiety, opartego na dialogu z reżyserem, choreografem po efekt całościowy przedstawiony widzowi w teatrze jako spójne dzieło, ożywione przez aktora. Jego scenografie stają się polem komunikacyjnym nie tylko pomiędzy aktorami, ale także między nimi i widownią.

B. Cieślak, Życie jest snem - makieta, źródło: materiały organizatora

B. Cieślak, Życie jest snem – makieta, źródło: materiały organizatora

Człowiek teatru – reżyser Lech Raczak, który z Cieślakiem zrealizował 12 spektakli określa, że zdecydowana większość wspólnych teatralnych przedsięwzięć, wbrew zwyczajowemu określeniu projektów Bohdana Cieślaka mianem „scenografii”, nie miała nic wspólnego z klasyczną teatralną sceną.

Teatralna architektura, którą projektuje Cieślak, nie wynika z powszechnego doświadczenia, nie odwołuje się do budowli i krajobrazów realnych. Słowo „wyobraźnia” lepiej określają jego pracę niż tradycyjne przymioty scenografa związane ze zdolnością do skrótowego odtworzenia, syntezy lub metaforyzowania znanych nam przestrzeni. Cieślak bowiem konstruuje światy możliwe, ale nieznane z autopsji, za to sprawdzalne wobec przedstawianych idei, służących teatralnej akcji.

Współpraca reżysera i scenografa nie polega na definiowaniu oraz tworzeniu materialnego tła akcji teatralnej. Jest zawsze próbą budowania teatru, nowych relacji między przestrzeniami gry i widownią, konstruowaniem możliwego, choć nieistniejącego świata.

Wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu ukazuje scenografie Bohdana Cieślaka przez pryzmat jego procesu twórczego.

Wielość szkiców i rysunków (około 200 prac) ukazuje artystę jako artystę otwartego na eksperymenty z przestrzenią, tworzącego oryginalne i nietypowe rozwiązania sceniczne. Swoich projektów nie postrzega jako ostatecznych, lecz traktuje je jako inspirujące, przekształcające się formy. Kreuje scenografie o nowatorskich i zaskakujących perspektywach.

Rysunki wychodzącego spod ołówka artysty stają się niejednokrotnie bytami samodzielnymi zrodzonymi z inspiracji tematem. Rysunek jest bowiem dla Cieślaka istotą kreacji. Artysta o swojej pracy mówi: Rysunek postrzegam w podobieństwie i pokrewieństwie do odręcznego pisma i jego charakteru, czyli czegoś indywidualnego i niepowtarzalnego, tak jak obraz linii papilarnych. Można to też nazwać «myśleniem na papierze». Rysowanie i towarzyszące temu sporządzanie słownych notatek, wspomagając myślenie koncepcyjne pozwala je ponadto zachować i utrwalić. W odręcznym rysunku ujawnia się nasza indywidualna ekspresja będąca często pomostem porozumienia z odbiorcą jakim jest np. reżyser.

Żmudnie generowane i podobnie do siebie wyglądające współczesne wizualizacje komputerowe z ich iluzorycznym odwzorowaniem rzeczywistości, nierzadko przegrywają z sugestywnie i trafnie postawioną kreską. Właśnie ta rysunkowa sugestia, a nie realistyczno-fotograficzny obrazek jest istotą zagadnienia. […] Za pomocą sugestii rysunkowej przedstawić i zaproponować można, co ważne, także zdarzenia w swojej istocie niewizualne, nadając rysunkom znaczenie konceptualne prowokujące wyobrażenie doznań przebiegających nie tylko za pośrednictwem zmysłu wzroku.

Artysta swoje prace realizował na deskach najlepszych polskich scen, m.in. Teatru Polskiego w Poznaniu, Teatru Współczesnego w Szczecinie, Teatru Studio w Warszawie, Ośrodka Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. W ciągu blisko piętnastoletniej współpracy Ewą Wycichowską powstały scenografie do spektakli Walk@ karnawału z postem, Przypadki Pana von K, Carpe diem, Wiosna – Effatha, Pulcinella czy Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza. Z Lechem Raczakiem współrealizował spektakle Orbis Tertius, Edmond Davida Mameta, Zona wg scenariusza Andrieja Tarkowskiego, Plac Wolności wg Antonio Tabucchi, Gra na zwłokę wg powieści Janusza Andermana, Dziady Adama Mickiewicza, Czas terroru wg Róży Stefana Żeromskiego, Życie jest snem Pedro Calderona de la Barki, Makbet Williama Szekspira.

Wystawa prac Bohdana Cieślaka w formie zaaranżowanej przez Eugeniusza Matejkę zaciera granice pomiędzy ekspozycją muzealną a przestrzenią teatralną. Widzowie zaproszeni są do uczestnictwa w swoistym autorskim spektaklu, w którym rolę aktorów pełnią rysunki.

Szczegóły

Start:
17 lutego 2019
Koniec:
31 marca 2019
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
https://www.mnp.art.pl/wystawy/wystawa/cal/2019/02/17/k/////Narracje_Bohdan_Cieslak/

Miejsce

Muzeum Narodowe w Poznaniu
Aleje Marcinkowskiego 9
61-745 Poznań, Polska
+ Google Map
Telefon:
+48 61 85 68 000
Strona internetowa:
http://www.mnp.art.pl