- To wydarzenie minęło.
Królewski Rembrandt na Wawelu
18 sierpnia 2022 – 16 października 2022
Królewski Rembrandt na Wawelu.
Jeździec polski ze zbiorów The Frick Collection w Nowym Jorku
18 sierpnia 2022 r. – 16 października 2022 r.
Zamek Królewski na Wawelu
Kuratorka: dr Joanna Winiewicz-Wolska
Zakończona prezentacja Jeźdźca polskiego Rembrandta w Łazienkach Królewskich oraz rozpoczynająca się 18 sierpnia wystawa obrazu w Zamku Królewskim na Wawelu są jedynymi europejskimi pokazami arcydzieła, który opuścił czasowo muzeum przy Fifth Avenue w związku z trwającą przebudową i modernizacją zabytkowego gmachu. Ekspozycja obrazu w Zamku Królewskim na Wawelu będzie miał miejsce w specjalnie zaaranżowanej sali parteru w skrzydle wschodnim, gdzie uwaga widza będzie skoncentrowana na tym jednym, wybitnym dziele – tak, aby uwydatnić wszystkie jego walory artystyczne.
Obraz zatytułowany Jeździec polski to wyjątkowe dzieło w całym dorobku artystycznym Rembrandta, który nie malował portretów konnych (znany jest jeszcze tylko jeden: wizerunek Frederika Rihela w zbiorach National Gallery w Londynie). Identyfikacja Jeźdźca polskiego pozostaje wciąż zagadką. Czy malarz przedstawił wizerunek konkretnej postaci? Czy chciał ukazać alegoryczną postać militis christiani – rycerza chrześcijańskiego? Czy urzekła go jedynie orientalna malowniczość stroju i oryginalność uzbrojenia, które obserwował u odwiedzających Amsterdam przybyszów z terenów Rzeczypospolitej?
– Pokaz dzieła Rembrandta w Zamku Królewskim na Wawelu będzie wielkim świętem dla naszej instytucji oraz wszystkich osób interesujących się historią i sztuką. Mamy więc nadzieję, że wyjątkowa możliwość kontaktu z tym słynnym arcydziełem – jaka nadarza się w Europie po raz pierwszy od 111 lat – przyciągnie do królewskiej rezydencji na Wawelu miłośników malarstwa i badaczy nie tylko z całej Polski, ale również spoza granic naszego kraju – mówi dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu dr hab. Andrzej Betlej, prof. UJ.
Tematem działań edukacyjnych i wykładów towarzyszących pokazowi będzie zarówno twórczość Rembrandta, jak też historia i ikonografia jednego z najciekawszych, najbardziej tajemniczych i intrygujących dzieł amsterdamskiego mistrza, obrazu będącego przykładem fascynacji słynnych malarzy orientalizującą kulturą dawnej Polski.
Kuratorką wystawy w Łazienkach Królewskich była Izabela Zychowicz, a w Zamku Królewskim na Wawelu jest dr Joanna Winiewicz-Wolska.