Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego

Dźwięki pierwotne

Martyna Wójcik-Śmierska ilustracja

Słownik dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy

„Biegnąc z wilkami” w Płockiej Galerii Sztuki

Wokół Konrada Krzyżanowskiego. Asocjacje i ekspresje

Paweł Skurski „Historia ludzka” – wystawa malarstwa

Salvador Dali, wystawa, Sosnowiec, Pałac Shoena

Salvador Dali – Boska komedia. Z prywatnej kolekcji Kesauri

Międzynarodowa Wystawa Kolażu w Polsce

Wajda

Rembrandt w Łazienkach Królewskich. Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Krzysztof M. Bednarski. Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei

26 października 201824 marca 2019

Wernisaż: 26 października 2018 r.
godz. 18:00
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie. Mocak |
Budynek A, poziom 0
Wystawa czynna do: 24 marca 2019 r.
Kuratorzy: Achille Bonito Oliva, Maria Anna Potocka

Moby Dick i Karol Marks dominują w twórczości Krzysztofa M. Bednarskiego. Pierwszy to prosty i gładki obiekt, który skłania do refleksji. Drugi to rozczochrana głowa, która prowokuje do dyskusji. Moby Dick to symbol lustra, w którym ujawnia się deprawacja natury ludzkiej. Marks to symbol troski o ludzki los, który zainspirował zbrodnię polityczną. KMB wykorzystuje oba te obiekty zarówno pod względem formy, jak i pod względem idei.

fot. materiały organizatora

fot. materiały organizatora

Inspiracją dla Moby Dicka była łódź znaleziona na nadbrzeżu Wisły w Warszawie. Artystę zachwycił monumentalizm i równocześnie minimalizm jej kształtu. W części prac ta forma pojawia się w wersji nienaruszonej. Jednak w większości jest poddana brutalnym operacjom rzeźbiarskim. Zostaje pocięta i poskręcana, co powoduje zakłócenie logiki i naruszenie sensu. Ta operacja ujawnia władzę człowieka nad ideą i jest głównym spoiwem ogromnego zespołu prac KMB odnoszących się do Moby Dicka.

Drugim tematem symbolicznym w twórczości artysty jest Karol Marks, który w tym roku obchodziłby 200-setne urodziny. Na bazie pięknej i łatwo rozpoznawalnej głowy tego filozofa powstało wiele prac KMB. W przeciwieństwie do brâncușowskiej gładkości Moby Dicka mamy tu do czynienia z kształtem niespokojnym. Właściwości tej formy odpowiadają niepokojowi ideologicznemu, ciążącemu nad postacią Marksa. Ten empatyczny kapitalista, poruszony losem robotników, wyzwolił mechanizm, który w imię wolności zniewolił sporą część świata. Przeczuwał to, bo stwierdził, że najbardziej boi się marksistów. Operacja historyczna, w której mimo woli wziął udział, skazała go na etyczną dwuznaczność. KMB wykorzystuje napięcie wokół postaci Marksa i zderza ją z różnymi symbolami oraz zmusza do udziału w banalnych sytuacjach codzienności. Artysta nie zajmuje jednoznacznego stanowiska „za” ani „przeciw”. Jest wprawdzie ironiczny, ale równocześnie bardzo pobłażliwy.

Koncepcja wystawy koncentruje się na tych dwóch symbolach, pokazując, jak wiele treści można im narzucić i z nich wyciągnąć poprzez odpowiednie zabiegi rzeźbiarskie.

Szczegóły

Start:
26 października 2018
Koniec:
24 marca 2019
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
https://mocak.pl/karol-marks-vs-moby-dick-analiza-formy-i-rozbiorka-idei

Miejsce

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Lipowa 4
30-702 Kraków, Polska
+ Google Map
Telefon:
(+48 12) 263 40 40
Strona internetowa:
https://www.mocak.pl