Leonardiana w kolekcjach polskich w Wilanowie

Jolanta Królikowska kolaż

Jolanta Królikowska – Okna czasu

Soter Jaxa-Małachowski, Łódź rybacka na plaży, malarstwo marynistyczne, sztuka polska, Niezła sztuka

Soter Jaxa-Małachowski. Pejzaże morskie

Hasior. Wystawa ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem

Jan Matejko z Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz kolekcji prywatnych

Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego

Wyspiański. Posłowie

Dźwięki pierwotne

Martyna Wójcik-Śmierska ilustracja

Słownik dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy

Spętany Pegaz. Pokaz obrazu „Pegaz wśród kwiatów” z kolekcji MNP

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Rajmund Ziemski

21 marca 201927 kwietnia 2019

Wernisaż: 21 marca 2019 r.
Teatr Wielki. Opera Narodowa |
Galeria Opera
Wystawa czynna do: 27 kwietnia 2019 r.

Nie lubił mówić o sobie, zajmować stanowiska w sprawie. Pytany o poglądy raczej zachowywał je dla siebie. Tak jawi się sylwetka Rajmunda Ziemskiego w publikacjach, zapisach i wspomnieniach tych, którzy mieli szansę go znać. Czy aby na pewno? Czy ktoś tak introwertyczny mógł wyrażać się dobitniej niż poprzez swoje pejzaże? I czy patrząca z wielu jego płócien twarz, pozbawiona wszystkiego prócz oczu, nie sugeruje krzyku? Krzyku, który uwiązł w gardle, bo gardła nie ma, są tylko oczy, niemi świadkowie otaczającej nas rzeczywistości. Ten krzyk tam jest, choć niewydobyty z krtani… Obserwując drogę twórczą artysty – poprzez jego ponumerowane pejzaże – jesteśmy świadkami procesu dojrzewania, wiążącego się z poznaniem świata jako coraz mniej idealnego, a coraz bardziej zatrważającego. Rzeczywistość, początkowo ujmująca, z biegiem lat zaczęła go uwierać, przestraszać, zniewalać.

fot. materiały organizatora

fot. materiały organizatora

Akademicka dokładność i poprawność ustąpiła zamaszystości. Jednowarstwowość – ustąpiła wielowarstwowości, wynikającej zarówno ze sposobu tworzenia, jak i, będącej syntezą przeżyć artysty, jego umiejętności postrzegania drugiego dna. Gładkość skontrastowała się z chropowatością, liszajowatością. Płótna zdominowała abstrakcja i spod pędzla zaczęły wyłaniać się coraz groźniejsze pejzaże, nazywane przez Ziemskiego „maskami strachu”. Z tych masek wyzierać zaczęła rozczapierzona prawda. Pajęczyna lęków i zagrożeń. To tak, jakby przez powierzchnię obrazu, przedzierał się obraz drugi, przechodząc przez drogi rodne tego pierwszego, macierzystego, by złapać pierwszy oddech, a artysta mógł zapłakać. Doświadczając malarstwa Ziemskiego, ma się wrażenie, że to, co na płótnie, to nie koniec przekazu, że gdyby zdrapać werniks, zeskrobać warstwę farby, można by dojrzeć jeszcze więcej. Sprawia ono, że chce się przebić płótno, by dogrzebać się do tego, czego malarz nie domówił. Znaleźć czoło, nos, kości policzkowe i usta tej twarzy, której znane są nam tylko oczy i zobaczyć jej grymas, by ujrzeć całość, dostrzec prawdę i usłyszeć treść zdławionego w nieistniejącej krtani krzyku.

Szczegóły

Start:
21 marca 2019
Koniec:
27 kwietnia 2019
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/galeria-opera/wystawy-201819/rajmund-ziemski/

Miejsce

Teatr Wielki – Opera Narodowa | Galeria Opera
Plac Teatralny 1
00-950 Warszawa, Mazowieckie Polska
+ Google Map
Telefon:
+48 22 692 02 00
Strona internetowa:
http://teatrwielki.pl/dzialalnosc/galeria-opera/