Artystka. Anna Bilińska-Bohdanowicz

Zapiski przy sztaludze. Przyjaźnie Sienkiewicza w świecie malarskim

Aukcja charytatywna sztuki współczesnej w Galerii Belle Arte

Człowiek, osoba, persona. Portret w przestrzeni sakralnej

Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni

Maria Jarema. Andrzej Wróblewski. Realizm istotny

Studiując naturę. Malarstwo Sotera Jaxy-Małachowskiego

Andrzej Wajda. Japoński notes

Wystawa biżuterii warszawskiej spółdzielni ORNO

Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Stanisław Dróżdż. Poezja konkretna

6 grudnia 201931 grudnia 2021

Wernisaż: 6 grudnia 2019 r.
godz. 19:00
Muzeum Współczesne Wrocław
Wystawa czynna do: 31 grudnia 2021 r.
Kurator: Piotr Lisowski

Stanisław Dróżdż zadebiutował na początku lat 60. XX w. działaniami z obszaru poezji lingwistycznej. Już wówczas w jego tekstach zawarte było to, co zajmowało go przez całą twórczość – poszukiwanie formy, która rezygnuje z opisu i skupia się na słowie oraz jego znaczeniach. W dużej mierze umożliwiła mu to, spajająca wiersz ze sztuką wizualną, poezja konkretna.

fot. materiały organizatora

fot. materiały organizatora

Utwory konkretystyczne artysta zaczął tworzyć w 1967 r., od początku określając je autorskim terminem „pojęciokształty”. Stanowiły one rodzaj zapisu scalającego pojęcie czy słowo z jego konkretyzacją wizualną (graficzną). „Pojęciokształty” pozostają zarazem tekstem i obrazem, na których ostateczny kształt wpływały poezja, nauka (matematyka, logika) oraz sztuka.

Tworzone przez Dróżdża prace złożone z pojedynczych słów, liter czy cyfr z czasem zaczęły wychodzić poza płaszczyznę kartki papieru, stając się rozbudowanymi przestrzennymi instalacjami. Kluczowym momentem tej transformacji była zrealizowana w warszawskiej Galerii Foksal w 1977 r. praca między. Wnętrze galerii, łącznie z sufitem i podłogą, pokryto pojedynczymi literami składającymi się na tytułowe słowo, ale w taki sposób, że nigdzie nie pojawiło się ono w ciągu w zapisie następujących po sobie liter. Widz wchodząc do środka pomieszczenia, znajdował się jakby we wnętrzu tekstu, pomiędzy literami, próbując odczytać z następujących po sobie znaków pełen wyraz, który nieustannie mu umykał.

Rozwój twórczości Dróżdża, począwszy od wiersza lingwistycznego poprzez poezję konkretną do działań przestrzennych, był efektem ewolucji zmierzającej z jednej strony do redukcji tworzywa językowego wiersza, a z drugiej przemieszczenia prac z płaszczyzny dwuwymiarowej w przestrzeń trójwymiarową. Jednocześnie jego warstwa wizualna pozostawała konsekwentnie minimalizowana.

W 2002 r. Stanisław Dróżdż zrealizował ponownie w Galerii Foksal wystawę zatytułowaną Poezja konkretna, stanowiącą specyficzny rodzaj rozwinięcia pracy między. Jednak w tym przypadku nie używał ani jednego słowa czy litery, konkretyzując samą przestrzeń. Sala ekspozycyjna została wypełniona przez artystę przezroczystą nylonową żyłką rozciągniętą po liniach prostych między ścianami, podłogą a sufitem. Powstała szczelnie wypełniająca pomieszczenie sieć, uniemożliwiająca jednocześnie wejście do niego. Widz nie był już „pomiędzy” słowami jak w przypadku instalacji między, ale „wobec” przestrzeni konkretnego miejsca.

Szczegóły

Start:
6 grudnia 2019
Koniec:
31 grudnia 2021
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
https://muzeumwspolczesne.pl/mww/wystawy/wystawa-stala-stanislaw-drozdz-poezja-konkretna/

Miejsce

Muzeum Współczesne Wrocław
pl. Strzegomski 2a
53-681 Wrocław, Polska
+ Google Map
Telefon:
71 356 42 57
Strona internetowa:
http://muzeumwspolczesne.pl