Dźwięki pierwotne

Soter Jaxa-Małachowski, Łódź rybacka na plaży, malarstwo marynistyczne, sztuka polska, Niezła sztuka

Soter Jaxa-Małachowski. Pejzaże morskie

Stanisław Baj – Światło i woda

Idzie Młodość. I Grupa Krakowska

Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego

Mariusz Łukasik malarstwo

Mariusz Łukasik „Czas przemijania minął”

Maciej Walczak, Horror vacui, wystawa, Miejska Galeria sztuki w Łodzi

Maciej Walczak. Horror vacui

Leonardiana w kolekcjach polskich w Wilanowie

Artystka. Anna Bilińska-Bohdanowicz

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

THE TROUBLE WITH VALUE

15 grudnia 201718 marca 2018

Wernisaż: 15.12.2017 (piątek), godz. 18:00 | Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki | Miejsce: Galeria Dolna

Czas trwania: 16.12.2017 – 18.03.2018

Artyści: Rachel Carey, Fokus Grupa, gerlach en koop, Sława Harasymowicz, Monique Hendriksen, Femke Herregraven, Gert Jan Kocken, „Kra Kra Intelligence” Cooperative, Sarah van Lamsweerde, Louise Lawler, Adrian Paci, Ewa Partum, Mladen Stilinović, Feliks Szyszko, Maciej Toporowicz, Timm Ulrichs

W zbiorze dzieł sztuki kuratorzy dostrzegli intrygujące głosy zagmatwanej opowieści o symbolicznej i nabywczej wartości dzieła sztuki – efektu pracy twórcy oraz nadzieję na umożliwienie wglądu w wybrane wyobrażenia o kulturze współczesnej. Wystawa stanowi zatem próbę uchwycenia ustanawiających owe wartości elementów relacji artystów z ich dziełami, instytucjami sztuki i rynkiem sztuki.

fot. materiały organizatora

fot. materiały organizatora

Praca artysty podlega rozmaitym procesom oceny, które są formułowane z perspektywy znawców i zależne od wielu, często rozbieżnych, namiętności i potrzeb. Pośród aktorów tego wartościującego przedstawienia znajdują się: kuratorzy, krytycy, historycy sztuki, sprzedawcy, ale też filozofowie; ich układ dopełniają instytucje i prawa rynku. Całość tworzy mało przejrzysty i trudny do analizy system uwarunkowań. Jak zawsze łatwiejsze jest spojrzenie w przeszłość. Dostarczy nam ono bowiem przykładów stanowisk i ideologicznych systemów, które definiowały – w może zbyt łatwy i z dzisiejszego punktu widzenia skompromitowany sposób – przydatność i jakość efektów pracy twórców. Tak powsta(wa)ł kanon dzieł sztuki, który mimo nieustannych redefinicji i dekonstrukcji niewiele się dzisiaj zmienia. Cóż, podobają nam się melodie, które już raz usłyszeliśmy.

Krytyk i kurator zmagają się z nieuporządkowaną, polifoniczną magmą informacji. Chociaż hałas ten ogromnie pobudza świadomość, to nie ułatwia formułowania sądów i ocen. Bez trudu jednak używa się przymiotników takich, jak nowy i oryginalny, istotny, wymagający lub radykalny. I tu rodzi się kluczowe dla wystawy pytanie: Czy dostęp do wiedzy nie jest zasłaniany, a logika powstawania wartości symbolicznej nie znajduje się poza świadomością uczestników gry? Obecność logiki jest przecież wyczuwalna i na co dzień zmagamy się z jej następstwami. Być może łatwiej jest dostrzec jedynie efekty tego skomplikowanego procesu. Rzadko natomiast udaje się w satysfakcjonujący sposób opisać jego mechanikę i dynamikę. Działa to trochę na zasadzie schematu: wiemy, ale nie rozumiemy, patrzymy, ale nie widzimy, oceniamy, ale nie mamy do tego narzędzi, wierzymy w ugruntowane oceny, ale nam się one nie podobają.

Kuratorzy: Kris Dittel, Krzysztof Siatka
Koordynacja: Renata Zawartka
Asystentka kuratorów: Gabriela Brdej
Partnerzy wystawy: Onomatopee (Eindhoven)
Sponsorzy wystawy: Krakchemia SA
Patroni medialni wystawy: „Szum”, „NN6T”, „Gazeta Wyborcza Kraków”, „Co Jest Grane 24”
Patroni medialni Galerii: „Le Monde diplomatique”, „Herito”, „Lounge”, Radio Kraków

Więcej informacji na stronie organizatora>>

Szczegóły

Start:
15 grudnia 2017
Koniec:
18 marca 2018
Wydarzenie Category:

Miejsce

Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
pl. Szczepański 3a
31-011 Kraków, Małopolskie Polska
+ Google Map
Telefon:
+48 124231243
Strona internetowa:
http://bunkier.art.pl/