![Ładowanie Wydarzenia](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- To wydarzenie minęło.
Twarzą w twarz
26 lutego 2023 – 4 czerwca 2023
![Weronika Gęsicka, Bez tytułu #14, fotografia, sztuka współczesna, sztuka polska, niezła sztuka](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2023/04/Weronika_Gesicka_Bez-tytulu-14_2019-2020.jpg)
![Weronika Gęsicka, Bez tytułu #14, fotografia, sztuka współczesna, sztuka polska, niezła sztuka](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2023/04/Weronika_Gesicka_Bez-tytulu-14_2019-2020-350x450.jpg)
Twarz – najłatwiej rozpoznawalny, najbardziej wyeksponowany i tym samym najbardziej wrażliwy element ciała człowieka – jest tematem najnowszej wystawy czasowej w Pawilonie Czterech Kopuł. Pokazane zostały prace ponad dwudziestu artystów z całego świata. Dlaczego, dla kogo i w jaki sposób ludzie na przestrzeni wieków rejestrowali wizerunki własne i cudze? Jakie zagrożenia dla wizerunku niosą dziś rozwój cyfryzacji, cybernetyki i bezkrytyczne korzystanie z nowoczesnych technologii?
Prezentacja zbudowana wokół najważniejszych dla historii twarzy zagadnień: samoidentyfikacji, portretu, maski i twarzy syntetycznej. Można na niej prześledzić, w jaki sposób zmieniał się status ludzkiego wizerunku i jak wzrastała społeczna potrzeba jego rejestrowania oraz jak ewoluowały formy zapisywania – wszak twarz może być namalowana, narysowana, wyrzeźbiona, zamaskowana, przebrana, sfotografowana, wyretuszowana, wygenerowana, cyfrowa.
![Karolina Szymanowska, Ideologie, sztuka polska, sztuka współczesna, rzeźba, instalacja, niezła sztuka](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2023/04/Karolina-Szymanowska-Ideologie-2020.jpg)
Zwiedzający obejrzeć mogą autoportrety i portrety trumienne, które gloryfikowały twarz, maski pośmiertne, które w XIX w. stawały się nierzadko mieszczańskim bibelotem, oraz maski rytualne, opiekuńcze czy taneczne, które zapewniały kamuflaż, ale i zmianę tożsamości. Pokazane zostały dagerotypy – przykłady pierwszej komercyjnej techniki fotograficznej, która zrewolucjonizowała sposób patrzenia na świat i umożliwiła precyzyjne rejestrowanie wizerunków. Nie zabrakło motywów najbardziej współczesnych, związanych z generowaniem twarzy cyfrowych i syntetycznych. Zaskoczyć widza może wielość punktów widzenia.
Kuratorki: Iwona D. Bigos, Małgorzata Micuła