Soter Jaxa-Małachowski, Łódź rybacka na plaży, malarstwo marynistyczne, sztuka polska, Niezła sztuka

Soter Jaxa-Małachowski. Pejzaże morskie

Hasior. Wystawa ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem

Jan Matejko z Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz kolekcji prywatnych

Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego

Wyspiański. Posłowie

Dźwięki pierwotne

Martyna Wójcik-Śmierska ilustracja

Słownik dobrych łodzianizmów. Interpretują polscy ilustratorzy

Spętany Pegaz. Pokaz obrazu „Pegaz wśród kwiatów” z kolekcji MNP

Wokół Konrada Krzyżanowskiego. Asocjacje i ekspresje

Salvador Dali, wystawa, Sosnowiec, Pałac Shoena

Salvador Dali – Boska komedia. Z prywatnej kolekcji Kesauri

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Wokół Konrada Krzyżanowskiego. Asocjacje i ekspresje

10 maja 20191 września 2019

Wokół Konrada Krzyżanowskiego. Asocjacje i ekspresje
Wernisaż: 10.05.2019, g. 18:00
Wystawa czynna: 10.05.2019 – 01.09.2019

wokol-krzyzanowskiego


Nieustępliwy jako malarz, impulsywny jako człowiek, całkowicie zaangażowany jako pedagog – Konrad Krzyżanowski był jednym z barwniejszych twórców warszawskiego środowiska artystycznego początku XX wieku. Przez dwie dekady swojej działalności nigdy nie zabiegał o rozgłos, a jego sztuka znajdowała uznanie głównie w dość hermetycznym kręgu warszawskiej bohemy. Również współcześnie malarstwo Krzyżanowskiego pozostaje nie w pełni odkryte i docenione. Wystawa Wokół Konrada Krzyżanowskiego. Asocjacje i ekspresje przygotowywana w Muzeum Pałac Herbsta stanowi próbę jego eksplikacji i skonfrontowania z atmosferą początku minionego stulecia.

Konrad Krzyżanowski, Portret Emilii Wysockiej, 1913 olej, płótno; 151 x 140 cm Z kolekcji Muzeum Pałac Herbsta

Konrad Krzyżanowski, Portret Emilii Wysockiej, 1913 olej, płótno; 151 x 140 cm Z kolekcji Muzeum Pałac Herbsta

Krzyżanowski pojmował sztukę jako medium służące wyrażaniu osobistych wrażeń, nie zaś jako środek prowadzący do zdobycia uznania. Pozostając wierny bardzo wcześnie wypracowanemu stylowi, ewoluował w jego ramach, niezwykle subtelnie balansując na granicy późnego, młodopolskiego symbolizmu. Stopniowo wprowadzał do swojej twórczości echa dopiero przebłyskującego na gruncie polskim ekspresjonizmu. Składowymi jego sztuki od początku były nie tylko silny ładunek emocjonalny, ale również bardzo wyrazisty, natychmiast rozpoznawalny styl. Najczęściej tworzył portrety o niezwykłej nastrojowości i dynamiczne pejzaże, a u podstaw obu podejmowanych zagadnień stawiał autentyczność wrażeń.

Cenił przyjaźnie z artystami związanymi z czasopismem „Chimera”, z którym współpracował. Bardzo ważna była dla niego też działalność pedagogiczna – prowadził prywatną pracownię malarską i współtworzył warszawską Szkołę Sztuk Pięknych, przyczyniając się tym samym do rozwoju nowoczesnego malarstwa polskiego.

Konrad Krzyżanowski, Portret żony i teściowej artysty w dworku w Peremylu na Wołyniu, 1913 olej, płótno; 187 x 177 cm Z kolekcji Muzeum Pałac Herbsta

Konrad Krzyżanowski, Portret żony i teściowej artysty w dworku w Peremylu na Wołyniu, 1913 olej, płótno; 187 x 177 cm Z kolekcji Muzeum Pałac Herbsta

Dzieła prezentowane na wystawie w MPH pochodzą ze zbiorów piętnastu polskich muzeów, m.in. Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Śląska Opolskiego, Muzeum Śląskiego w Katowicach, oraz z kolekcji prywatnych.

kuratorka: Maria Milanowska
koordynator: Przemysław Purtak
koordynacja wydawnicza: Martyn Kramek

Szczegóły

Start:
10 maja 2019
Koniec:
1 września 2019
Wydarzenie Category:
Wydarzenie Tagi:

Miejsce

Muzeum Pałac Herbsta
Przędzalniana 72
90 - 338 Łódź, Polska
+ Google Map
Strona internetowa:
http://palac-herbsta.org.pl