Sztukosłowiańskość. Słowiańszczyzna w polskim malarstwie, rysunku i grafice od XIX w., Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, niezła sztuka

Sztukosłowiańskość. Słowiańszczyzna w polskim malarstwie, rysunku i grafice od XIX w.

MOCAK wystawa, sztuka współczesna, niezła sztuka

Architektura jako symbol, tekst i tło

Rzeźba na nagrobku Krzysztofa Kieślowskiego, MOCAK wystawa, sztuka współczesna, rzeźba, niezła sztuka

Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego

Artysta jest obecny

Sztuka karmi sztukę

Muzyka jako zapis. Muzyka jako eksperyment

Okładka obca książce, wystawa, MOCAK, niezła sztuka

Jadwiga Sawicka. Okładka obca książce.
Interwencja w bibliotece

art deco wystawa Płock, sztuka polska, Tamara Łempicka, Muzeum Mazowieckie w Płocku, niezła sztuka

Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco

Tomasz Alen Kopera, niezła sztuka

Magical Dreams VI – wystawa magicznego realizmu w Szczyrku

Mieczysław Fogg. Pieśniarz Polaków

Krzysiek Grabara. Drugie życie (wirtualna wystawa)

Tomasz Sętowski, malarstwo polskie, realizm magiczny, imaginarium, Galeria van Rij, niezła sztuka

„Tomasz Sętowski. Imaginarium” w Galerii van Rij

Maciej Sieńczyk, Radości zwykłych ludzi, galeria aTAK, wystawa, niezła sztuka

Maciej Sieńczyk. Radości zwykłych ludzi

Tatort, wystawa, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Willa, niezła sztuka

TATORT. Joanna Zemanek/Grzegorz Sztwiertnia/Anna Bas

XIII Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki – wystawa pokonkursowa, wystawa, Niezła Sztuka

XIII Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki – wystawa pokonkursowa

Helena Bohle-Szacka. Przenikanie, Centralne muzeum włókiennictwa w Łodzi, niezła sztuka

Helena Bohle-Szacka. Przenikanie

Ukryte oblicze, Gaon z Wilna, wystawa, Żydowski Instytut Historyczny, niezła sztuka

Ukryte oblicze. Gaon z Wilna

Bałuty tożsamości, wystawa, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Bałucka, niezła sztuka

BaŁUTy tożsamości. Kontynuacja

Ładowanie Wydarzenia

← Wróć do Wydarzeń

Miejska Galeria Sztuki w Łodzi | Galeria Willa


Galeria_Willa


ul. Wólczańska 31
90-607 Łódź, Polska

http://mgslodz.pl/

Perła secesji, willa pod jabłoniami, bajkowy dom z krasnalem – tak określana bywa Galeria Willa, jeden z najoryginalniejszych i najcenniejszych zabytków łódzkiej architektury. Wzniesiona w latach 1902-1903, według projektu Gustawa Landau-Gutentegera dla łódzkiego przemysłowca Leopolda Rudolfa Kindermanna, ta kameralna rezydencja mieszkalna otrzymała nietypową lokalizację i jeszcze bardziej zaskakującą dekorację. Wciśnięty w zwartą zabudowę śródmiejską obiekt usytuowany został na nieregularnym rzucie wieloboku, otrzymał plastycznie rozczłonkowaną i zróżnicowaną fakturowo bryłę i fantazyjnie łamany dach z licznymi uskokami i kroksztynami.

Uwagę przechodniów przyciągają także dekoracje elewacji: reliefowe przedstawienia roślin i zwierząt, fantastyczne maski i figura krasnala-atlanta w bocznej wieżyczce, portyk wejściowy z kolumnami w kształcie pni jabłoni – wykonane ze sztucznego kamienia, pierwotnie polichromowanego. W podobnej stylistyce utrzymane są dekoracje wewnętrzne, odwołujące się do bujnego świata flory i fauny, obfitości i witalności natury oraz cykliczności pór roku – sztukaterie sufitów zdobiące pomieszczenia parteru, reprezentacyjnego holu głównego oraz piętra. Wystroju dopełnia oryginalna stolarka okien, drzwi oraz schodów, dwa zachowane kominki oraz komplet mahoniowych mebli z zegarem szafkowym w gabinecie pierwszego właściciela domu. Niezwykły klimat tego miejsca budują secesyjne witraże, wykonane z modnych na początku XX wieku amerykańskich szkieł opalizujących, prawdopodobnie przez warsztat Richarda Schleina z Zittau – rodzinnych stron Kindermannów. Umieszczona w półkoliście zamkniętym, wielkim oknie holu postać tańczącej kobiety w serpentynowej pozie to Eos-Jutrzenka, bogini poranka i tańca, zaś pejzaż w oknie saloniku muzycznego przedstawia Jezioro Genewskie z zamkiem Chillon w Szwajcarii, miejsce podróży pierwszych właścicieli domu. Koresponduje z nim malowidło umieszczone w łuku nad arkadą wieńczącą wejście do reprezentacyjnego salonu, przedstawiające wysokogórski krajobraz – nieznanego autorstwa, podobnie jak pozostałe dekoracje Willi.

Z oryginalnego wyposażenia wymienić należy jeszcze fragmenty posadzki w przedsionku wejściowym oraz w podziemiach, pełniących pierwotnie funkcje kuchni i spiżarni, połączonych z górnymi kondygnacjami boczną klatką schodową usytuowaną w wieży. Kindermannowie mieszkali w Willi zapewne do końca 1944 roku, po wojnie ulokowano w tam przedszkole, zaś od 1975 roku, po gruntownej renowacji i adaptacji wnętrz na cele wystawiennicze, mieści się tu jedna z siedzib Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi – założonej w 1924 roku pierwszej łódzkiej samorządowej instytucji kultury promującej sztukę współczesną. Z powojennego wystroju wspomnieć należy o intrygujących formą żyrandolach autorstwa wybitnego łódzkiego rzeźbiarza Michała Gałkiewicza, ciekawie korespondujących ze sztukateriami sufitów.

Od 1979 roku Galeria jest miejscem prestiżowej ekspozycji Międzynarodowego Triennale Małe Formy Grafiki Polska – Łódź (17. edycja odbędzie się w 2020 roku), obok wystaw czasowych odbywają się w niej koncerty, Europejska Noc Muzeów, urodziny Łodzi. Ostatni gruntowny remont budynku, przeprowadzony w latach 2011-2013, zaowocował wpisaniem Willi na międzynarodową listę Iconic Houses Foundation, obejmującą najwybitniejsze pod względem architektonicznym historyczne domy mieszkalne otwarte dla widzów.
/Monika Nowakowska

Nadchodzące Wydarzenia

październik 2021

TATORT. Joanna Zemanek/Grzegorz Sztwiertnia/Anna Bas

7 października 202128 listopada 2021
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi | Galeria Willa, ul. Wólczańska 31
90-607 Łódź, Polska
+ Google Map
Tatort, wystawa, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Willa, niezła sztuka

TATORT. Joanna Zemanek/Grzegorz Sztwiertnia/Anna Bas Galeria Willa ul. Wólczańska 31 wernisaż: 07.10.2021, g. 18.00 07.10.2021 - 28.11.2021 finisaż wystawy połączony ze spotkaniem z Autorami oraz promocją publikacji: 26.11.2021, g. 18.00 Projekt i koncepcja wystawy: Joanna Zemanek | Grzegorz Sztwiertnia | Anna Bas więcej informacji » Bezpośrednią inspiracją i konkretnym odniesieniem dla koncepcji i realizacji wystawy była nasza wizyta w Museen Haus Lange Haus Esters – dwóch willach wzniesionych w latach 1927–1928 przez Ludwiga Mies van der Rohe. Pierwotnie planowane jako prywatne…

Dowiedz się więcej »
+ Export Events