Geniusz baroku. Szymon Czechowicz (1689–1775)

Artystka. Anna Bilińska-Bohdanowicz

Kolory przemian. Malarstwo polskie z kolekcji Krzysztofa Musiała

Wyspiański. Przestrzeń studyjna

96 x Giewont

Krzysztof Powałka

Percepcja Koła

Jak we śnie! Emil Orlik w Japonii

Roman Ingarden. Filozof i fotograf

Zapiski przy sztaludze. Przyjaźnie Sienkiewicza w świecie malarskim

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

W czarodziejską burzę włożę własną duszę*

29 maja 202031 lipca 2020

W czarodziejską burzę włożę własną duszę*

Wernisaż: 29 maja 2020 r.
Galeria BWA Warszawa
Wystawa czynna do: 31 lipca 2020 r.
Kuratorka: Zofia Krawiec

Artystki i artyści: Adam Adach, Agnieszka Brzeżańska, Ewa Ciepielewska, Martyna Czech, Zuza Krajewska, Natalia LL, Dominika Olszowy, Karol Radziszewski, Mikołaj Sobczak, Virgins Deluxe

Gdy we współczesnej kulturze i języku pojawiają się odniesienia do polowań na czarownice, służą często rozrywce lub funkcjonują w ramach anegdoty albo przenośni. Jakby za sprawą magicznej różdżki zjawisko to odkleiło się od swojego rzeczywistego potwornego wymiaru jakim były masowe mordy popełniane między XV a XVIII wiekiem.

Zuza Krajewska, Kobiecy krąg 2, z serii Przesilenie, jezioro Jeziorak, 2019, fotografia, 100x80cm

Zuza Krajewska, Kobiecy krąg 2, z serii Przesilenie, jezioro Jeziorak, 2019, fotografia, 100x80cm

Współcześni badacze polowań na czarownice określają je wprost ludobójstwem, zaznaczając, że jedną z jego specyfik pozostaje fakt, że z procesów o czary nigdy nikt nie został rozliczony. Nikt nie poniósł odpowiedzialności za zabicie kilkudziesięciu tysięcy osób, głównie kobiet, palonych niekiedy razem ze swoimi zwierzętami. Liczby ofiar prześladowań nie można zresztą zawęzić do tych, które poddano torturom i spalono na stosach. Ofiarami były wszystkie kobiety żyjące w terrorze tej przemocy, na których lęk o życie wymuszał całkowite podporządkowanie.

Wystawa zaprezentuje sposoby odradzania się archetypu czarownicy w twórczości współczesnych artystek i artystów. Stawiając przy tym pytania o to, w jaki sposób brak rozliczenia się z masowych zbrodni na kobietach wpłynął na kształt dzisiejszego świata i jak prześladowania te odbijają się echem we współczesnych uprzedzeniach wobec kobiet oraz osób wymykających się patriarchalnym strukturom podporządkowania. Jakie praktyczne funkcje miały lincze przeprowadzane na kobietach i jak te oparte na przemocy strategie kontynuowane są do dzisiaj? Czemu celem internetowego nękania są najczęściej kobiety i jak internetowy hejt ma się do określenia „witch-hunt”, które bywa zawłaszczone przez uprzywilejowanych mężczyzn przedstawiających się jako ofiary nagonki.
Postać czarownicy uwikłana jest dzisiaj także w nowy konflikt. Dla jednych stanowi symbol wyzwolonej kobiety, ikonę feminizmu, dla innych przykład ograniczającego identyfikowania kobiecości z tym, co nieracjonalne, przednaukowe albo powiązane z naturą i ciałem. Mimo, że współczesność zdominowana jest przez technologię, zainteresowanie magią nie maleje. Stanowi często wyraz rozczarowania kontaktem ze światem zapośredniczonym przez technikę i naukę oraz formę oporu wobec modernizacji, skutkującej okrucieństwem wobec zwierząt, degradacją natury i katastrofą klimatyczną.

* tytuł wystawy jest parafrazą fragmentu wiersza Marii Jasnorzewskiej Pawlikowskiej pt. „Różowa magia”. Poetka ta faszynowała się spirytyzmem i magią, a w jej wierszach można znaleźć wiele nawiązań do czarów i wiedźm.

Szczegóły

Start:
29 maja 2020
Koniec:
31 lipca 2020
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
http://www.bwawarszawa.pl/index.php?action=exhibitions&lang=pl&id=64&s2=info

Miejsce

Galeria BWA Warszawa
ul. Jakubowska 16/3
03-902 Warszawa, Mazowieckie Polska
+ Google Map
Telefon:
504 493 429
Strona internetowa:
http://www.bwawarszawa.pl/index.php?lang=pl