Alina Picazio. Piana wspomnień

STOCZNIA. Człowiek. Przemysł. Miasto

Anna Kutera. Titanic

Ilustracje Bohdana Butenki w Płockiej Galerii Sztuki

Leon Tarasewicz, wystawa, niezła sztuka

Leon Tarasewicz „Realizacja malarska”

Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia

Skóra anatomiczna / skóra sakralna

Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia w Czeladzi, 10 głosów malarstwa, niezła sztuka

„10 głosów malarstwa” zabrzmi w Elektrowni

goldenmark, kolektyw Theseus, niezła sztuka

Droga jest celem. Wystawy kolektywu Theseus w Poznaniu

Alek Slon, malarstwo, wystawa, Katowice, Goldenmark, niezła sztuka

Transmutatio. Poszukiwania kamienia filozoficznego

Obecność. Ogólnopolski Konkurs dla Młodych Artystów im. Mariana Michalika

Magiczne światy Józefa Wilkonia, niezła sztuka, Józef Wilkoń

Magiczne Światy Józefa Wilkonia

Mieczysław Wejman, wystawa, ŻIH, niezła sztuka

Tańczący 1944. Mieczysław Wejman

Wojciech Fangor, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, niezła sztuka

Fangor w CSW w Toruniu

Stefan Gierowski 2013

Amerykański sen Czesława Czaplińskiego – wystawa fotografii

Sean Scully, CSW Toruń, niezła sztuka

Sean Scully. Malarstwo i rzeźba

Elie Nadelman. Polski prekursor Art Deco

Elie Nadelman. Polski prekursor Art Deco

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Między kolektywizmem a indywidualizmem. Awangarda japońska w latach 50. i 60.

25 listopada 202113 marca 2022

Między kolektywizmem a indywidualizmem.
Awangarda japońska w latach 50. i 60.

25 listopada 2021 r. – 13 marca 2022 r.
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Kuratorka: Maria Brewińska

Wystawa organizowana we współpracy z The Japan Foundation

Ay-O, Idylla, sztuka japońska, awangarda, lata 50., Niezła Sztuka

Ay-O, Idylla | 1956, Museum of Contemporary Art Tokyo

Wystawa Między kolektywizmem a indywidualizmem — awangarda japońska w latach 50. i 60. prezentuje grupy artystyczne działające w powojennych dekadach, tworzone przez przedstawicieli zarówno pokolenia przedwojennego, jak i powojennej generacji wyżu demograficznego. Zgromadzone tu prace należą do różnych rozwijających się wtedy dziedzin sztuki, jak nowe malarstwo, rzeźba, instalacja, rysunek, grafika, performans, fotografia i film. Oddają dynamikę i energię sztuki rodzącej się w wyjątkowym okresie społeczno-gospodarczego wzrostu Japonii, która po raz pierwszy w swojej historii włączyła się w globalne procesy przemian. Wyniszczony wojną kraj w zawrotnym tempie odzyskiwał dawne siły — w 1964 Japonia została gospodarzem Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio, a w 1970 roku gościła w Osace wystawę Expo ’70.

Genpei Akasegwa, Morfologia zemsty (Przyjrzyj się przeciwnikowi z bliska, zanim go zabijesz), sztuka japońska, awangarda, lata 60. Niezła Sztuka

Genpei Akasegwa, Morfologia zemsty (Przyjrzyj się przeciwnikowi z bliska, zanim go zabijesz) | 1963, Nagoya City Art Museum

Wkrótce miała stać się największą gospodarką w Azji i drugą co do wielkości gospodarką świata. Jednak pomimo osiągnięcia stabilności gospodarczej i dobrobytu obie dekady nie były wolne od poważnych napięć społecznych. Wyjątkowy splot okoliczności stworzył w latach 50. korzystne warunki dla licznych działań artystycznych, których źródłem były nie tylko powojenne traumy, ale również alternatywne koncepcje realizowane przez artystów różnych pokoleń, działających samodzielnie lub zrzeszonych w grupach. Na wystawie będzie można zobaczyć prace tzw. malarzy reportażystów (zwanych też awangardowymi realistami), którzy podejmowali tematy związane z doświadczeniem wojny i radykalnymi zmianami. Dzieła nurtu reportażowego, dotykające ważnych kwestii politycznych i społecznych, są kluczowe dla zrozumienia powojennej rzeczywistości Japonii i metod, za pomocą których sztuka tę rzeczywistość odzwierciedlała.

Kazuo Shiraga, Ten’isei Soben Koen Shaku, z serii Opowieści znad brzegów rzek, sztuka japońska, awangarda, lata 60., Niezła Sztuka

Kazuo Shiraga, Ten’isei Soben Koen Shaku, z serii Opowieści znad brzegów rzek | 1964, Takamatsu Art Museum, fot. Miyawaki Shintaro

Awangardowy realizm wypracował oryginalny język wizualny oparty na surrealistycznej deformacji i figuracji dalekiej od zachodniego typu przedstawień. Równolegle z nim, ale też w opozycji do niego, w niespokojnych politycznie latach 50. w różnych częściach kraju rozwijały się nowatorskie ruchy i grupy artystyczne. Sieć wzajemnych powiązań łączącą indywidualności z kolektywnymi praktykami wystawa pokazuje poprzez dzieła i dokumenty archiwalne grup takich jak Jikken Kōbō, Demokuráto, Gutai, Szkoła z Kiusiu, grupa fotograficzna VIVO; performanse Ankoku Butoh (taniec ciemności w wykonaniu Hijikaty Tatsumiego) czy działalność Centrum Sztuki Sogetsu. Lata 60. przyniosły, z jednej strony, szereg wybitnych realizacji przedstawicieli starszej generacji, z drugiej — twórczość nowego pokolenia, którego czasami radykalne instalacje czy performansy ukształtowały najważniejsze ruchy awangardowe w Japonii. Na wystawie można zobaczyć prace i dokumentacje działań m.in. grup Neo Dada, Zero Jigen, Hi Red Center, The Play, Gun, Japan Kobe Zero, Provoke. Manifestujące się na wiele sposobów próby pogodzenia pozornie przeciwstawnych postaw, indywidualizmu i kolektywizmu, były zjawiskiem ożywczym dla rozwoju japońskiej sztuki współczesnej. Wystawa przywołuje obraz lat 50. i 60., łącząc dzieła i praktyki, które poprowadziły społeczeństwo japońskie w nowym kierunku — ku Japonii będącej nowym ośrodkiem życia artystycznego.

Szczegóły

Start:
25 listopada 2021
Koniec:
13 marca 2022
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/awangarda-japonska

Miejsce

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
ul. Gałcyńskiego 3
00-362 Warszawa, Polska
+ Google Map
Telefon:
+48 22 826 01 36
Strona internetowa:
zacheta.art.pl