![Ładowanie Wydarzenia](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- To wydarzenie minęło.
Muzyka jako zapis. Muzyka jako eksperyment
25 czerwca 2021 – 20 marca 2022
![](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/muzyka-jako-zapis-mocak-3.jpg)
Muzyka jako zapis.
Muzyka jako eksperyment
25.06.2021-20.03.2022
MOCAK, Kraków
Galeria Beta
![Joanna Przybyła, bez tytułu | 1988–1997, kredka, ołówek, tusz / papier, 85 × 65 cm, Kolekcja MOCAK-u](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/muzyka-jako-zapis-mocak-1.jpg)
W Kolekcji MOCAK-u znajduje się kilkadziesiąt partytur muzyki eksperymentalnej. Są to najczęściej notacje muzyczne zapisane w prywatnych językach i przeznaczone dla wykonawców, którzy bezpośrednio współpracują z kompozytorem. Punktem wyjścia tej części ekspozycji są prace pokazywane w Instytutach Polskich w Pradze (1983), Paryżu (1985) oraz w londyńskiej Royal Academy of Music (1986) na wystawie Partytura muzyczna jako dzieło sztuki. Są to między innymi partytury graficzne Marka Chołoniewskiego, Piotra Grelli-Możejki, Krzysztofa Pendereckiego, Bogusława Schaeffera oraz Ewy Synowiec. Część twórców związana była ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, powstałym w 1957 roku w Warszawie. Na wystawie zaprezentujemy również archiwalia i nagrania.
![Milan Knížák, Abfälle | 1973, serigrafia, kredka woskowa, litery samoprzylepne / papier, Kolekcja MOCAK-u](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/muzyka-jako-zapis-mocak-2.jpg)
Kolejną część ekspozycji stanowią partytury rozumiane szerzej. Są to zapisane i rozrysowane plany akcji i performansów, z których kilka miało miejsce w Krakowie. Ich twórcy wywodzili się przede wszystkim z Fluxusu, jednej z najsłynniejszych grup artystycznych na świecie. Wielu jej członków w 1958 roku brało udział w kursie muzyki eksperymentalnej prowadzonym przez Johna Cage’a w nowojorskiej New School.
![Ken Friedman, MOCAK, wystawa, niezła sztuka](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/05/friedman-mocak.jpg)
Na wystawie pokazujemy dokumentacje działań Dicka Higginsa, Ala Hansena oraz Milana Knížáka. Za zgodą tego ostatniego MOCAK wykonał remake jego pracy Zniszczona muzyka, w której skład wchodzą porysowane, pocięte lub zamalowane płyty gramofonowe.
![Milan Knížák, Fly | 1987, fotografia, śruba, sznurek, 13,5 × 13,5 cm, Kolekcja MOCAK-u](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/muzyka-jako-zapis-mocak-3.jpg)
W 2021 roku MOCAK obchodzi 10. rocznicę otwarcia. Z tej okazji przygotowaliśmy wystawy na bazie Kolekcji. Przekonanie odbiorców do sztuki współczesnej to jeden z głównych celów Muzeum, a Kolekcja jest kluczowym narzędziem do jego osiągnięcia. Chcemy, by publiczność miała możliwość szerszego poznania naszych zbiorów oraz problematyki, jaką reprezentują, zobaczenia prac, które nie były jeszcze eksponowane, w tym nowych nabytków. Jubileuszowe wystawy ukażą zróżnicowanie medialne i tematyczne ciągle rozbudowywanych zbiorów.
Artyści: Wojciech Bruszewski; Marek Chołoniewski; Ken Friedman; Piotr Grella-Możejko; Al Hansen; Dick Higgins; Milan Knížák; Leszek Lewandowski; Ann Noël; Nam June Paik; Ben Patterson; Krzysztof Penderecki; Joanna Przybyła; Kazimierz Pyzik; Józef Robakowski; Bogusław Schaeffer; Adam Sławiński; Fryderyk Stankiewicz; Ewa Synowiec; Adam Walaciński; Emmett Williams
Kuratorzy: Mirosława Bałazy, Betina Fekser