Sztukosłowiańskość. Słowiańszczyzna w polskim malarstwie, rysunku i grafice od XIX w., Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, niezła sztuka

Sztukosłowiańskość. Słowiańszczyzna w polskim malarstwie, rysunku i grafice od XIX w.

MOCAK wystawa, sztuka współczesna, niezła sztuka

Architektura jako symbol, tekst i tło

Rzeźba na nagrobku Krzysztofa Kieślowskiego, MOCAK wystawa, sztuka współczesna, rzeźba, niezła sztuka

Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego

Artysta jest obecny

Sztuka karmi sztukę

Muzyka jako zapis. Muzyka jako eksperyment

Okładka obca książce, wystawa, MOCAK, niezła sztuka

Jadwiga Sawicka. Okładka obca książce.
Interwencja w bibliotece

art deco wystawa Płock, sztuka polska, Tamara Łempicka, Muzeum Mazowieckie w Płocku, niezła sztuka

Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco

Tomasz Alen Kopera, niezła sztuka

Magical Dreams VI – wystawa magicznego realizmu w Szczyrku

Mieczysław Fogg. Pieśniarz Polaków

Krzysiek Grabara. Drugie życie (wirtualna wystawa)

Tomasz Sętowski, malarstwo polskie, realizm magiczny, imaginarium, Galeria van Rij, niezła sztuka

„Tomasz Sętowski. Imaginarium” w Galerii van Rij

Maciej Sieńczyk, Radości zwykłych ludzi, galeria aTAK, wystawa, niezła sztuka

Maciej Sieńczyk. Radości zwykłych ludzi

Tatort, wystawa, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Willa, niezła sztuka

TATORT. Joanna Zemanek/Grzegorz Sztwiertnia/Anna Bas

XIII Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki – wystawa pokonkursowa, wystawa, Niezła Sztuka

XIII Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki – wystawa pokonkursowa

Helena Bohle-Szacka. Przenikanie, Centralne muzeum włókiennictwa w Łodzi, niezła sztuka

Helena Bohle-Szacka. Przenikanie

Ukryte oblicze, Gaon z Wilna, wystawa, Żydowski Instytut Historyczny, niezła sztuka

Ukryte oblicze. Gaon z Wilna

Bałuty tożsamości, wystawa, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Bałucka, niezła sztuka

BaŁUTy tożsamości. Kontynuacja

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Sztuka karmi sztukę

25 czerwca 202120 marca 2022

Sztuka karmi sztukę
25.06.2021-20.03.2022
MOCAK, Kraków
Budynek A, poziom 0


Źródłem inspiracji dla autorów prezentowanych na wystawie prac z Kolekcji MOCAK-u są dzieła innych twórców. Korzystanie z wcześniejszych osiągnięć artystycznych jako punktu wyjścia własnej sztuki ma wielowiekową tradycję. W średniowieczu i baroku wzorniki graficzne były podstawą wielu realizacji malarskich. Twórcy okresu renesansu i klasycyzmu z kolei fascynowali się antykiem. XIX wiek charakteryzuje pojawienie się neostylów, które naśladowały wybrane elementy wcześniejszych estetyk. Postmodernizm czerpał ze wszystkich nurtów i celebrował strategie cytatu oraz pastiszu.

Przemek Matecki, bez tytułu [Michał Anioł], z cyklu Małe obrazy, 2016–2018, technika mieszana / płótno, 20 × 20 cm, Kolekcja MOCAK-u

Przemek Matecki, bez tytułu [Michał Anioł], z cyklu Małe obrazy, 2016–2018, technika mieszana / płótno, 20 × 20 cm, Kolekcja MOCAK-u

W sztuce współczesnej artyści chętnie korzystają z gotowych schematów ikonograficznych i rozwiązań kompozycyjnych, tworzą kolaże czy filmy found footage. Zapożyczenia zachodzą zarówno na poziomie idei, jak i formy.

Elise Ansel, Przeczucie II | 2013, olej / płótno, 76,5 × 102 cm, Kolekcja MOCAK-u

Elise Ansel, Przeczucie II | 2013, olej / płótno, 76,5 × 102 cm, Kolekcja MOCAK-u

Prace prezentowane na wystawie najczęściej bazują na malarstwie i rzeźbie, ale również na literaturze i filmie. Artyści czerpią ze sztuki dawnej i z dorobku twórców sobie współczesnych. Wybierają dzieła nośne znaczeniowo i wchodzą z nimi w krytyczny lub afirmujący, a czasem humorystyczny dialog. Dokonują reinterpretacji utworów literackich i filmowych. Aktualizują utrwalone schematy ikonograficzne, takie jak pokłon Trzech Króli czy ukrzyżowanie. Tworzą własne warianty arcydzieł.

Wybrane prace dają wgląd w określone momenty historii sztuki. Równocześnie – dzięki kreatywnemu korzystaniu z dzieł innych artystów – prowadzą do jej ożywienia, stają się pretekstem do refleksji na temat dziedzictwa kulturowego oraz roli sztuki jako narzędzia interpretacji i zrozumienia rzeczy.

Bjørn Nørgaard, Recycling Art | 2016, instalacja, 220 × 160 × 80 cm, Kolekcja MOCAK-u. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Bjørn Nørgaard, Recycling Art | 2016, instalacja, 220 × 160 × 80 cm, Kolekcja MOCAK-u. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

W 2021 roku MOCAK obchodzi 10. rocznicę otwarcia. Z tej okazji przygotowaliśmy wystawy na bazie Kolekcji. Przekonanie odbiorców do sztuki współczesnej to jeden z głównych celów Muzeum, a Kolekcja jest kluczowym narzędziem do jego osiągnięcia. Chcemy, by publiczność miała możliwość szerszego poznania naszych zbiorów oraz problematyki, jaką reprezentują, zobaczenia prac, które nie były jeszcze eksponowane, w tym nowych nabytków. Jubileuszowe wystawy ukażą zróżnicowanie medialne i tematyczne ciągle rozbudowywanych zbiorów.


Artyści: Elise Ansel, Boaz Arad, Krzysztof M. Bednarski, Piotr Blamowski, Tymek Borowski, Rafał Bujnowski, Tomasz Ciecierski, Andrzej Dłużniewski, Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Marian Eile, Omer Fast, Iaia Filiberti, Simon Fujiwara, Katarzyna Górna, Debora Hirsch, Željko Kipke, Jerzy Kosałka, Karolina Kowalska, Paweł Książek, Kamil Kukla, Agata Kus, Seung-hee Lee Carina Linge, Łódź Kaliska, Marcin Maciejowski, Przemek Matecki, Bartek Materka, Irena Nawrot, Helmut Nickels, Bjørn Nørgaard, Shinji Ogawa, Marek Rogulski, Robert Rumas, Adam Rzepecki, Kourosh Salehi, Nikita Shalenny, Mikołaj Smoczyński, Wojciech Sobczyk, Witold Stelmachniewicz, Mariusz Tarkawian, Gülin Hayat Topdemir / Sylvain Entressangle.

Kuratorzy: Agnieszka Sachar, Martyna Sobczyk

Szczegóły

Start:
25 czerwca 2021
Koniec:
20 marca 2022
Wydarzenie Category:
Wydarzenie Tagi:

Miejsce

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Lipowa 4
30-702 Kraków, Polska
+ Google Map
Telefon:
(+48 12) 263 40 40
Strona internetowa:
https://www.mocak.pl