Skip to content Skip to footer
Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Sejpak. Z tradycji w nowoczesność

5 września 202431 października 2024

Sejpak – „z tradycji w nowoczesność” wystawa tkanin towarzysząca XXI Ogólnopolskiemu Przeglądowi Amatorskiej Tkaniny Unikatowej, wystawa, tkanina, sztuka użytkowa, niezła sztuka
Sejpak – „z tradycji w nowoczesność” wystawa tkanin towarzysząca XXI Ogólnopolskiemu Przeglądowi Amatorskiej Tkaniny Unikatowej, wystawa, tkanina, sztuka użytkowa, niezła sztuka
Wystawa Sejpak – „z tradycji w nowoczesność” wystawa tkanin towarzysząca XXI Ogólnopolskiemu Przeglądowi Amatorskiej Tkaniny Unikatowej

Sejpak – słowo, które większość z nas słyszy po raz pierwszy. Nawet Ci co zajmują się tkactwem nie wszyscy znają jego znaczenie. Gwarowe sejpać – skubać, strzępić się – przekształciło się w nazwę dekoracyjnej, techniki tkackiej, dziś już unikatowej. W swoim największym rozkwicie w XIX wieku jej zasięg obejmował Suwalsczyznę, Pojezierze Augustowskie, pogranicze Prus i Białorusi, ziemie będące pod wpływem kultury litewskiej. To stamtąd przywędrował. Szczególne miejsce zajął w historii regionu sejneńskiego. Tkanina wykonana tą techniką była najczęściej dwubarwna, o lnianej osnowie, delikatnym wełnianym wątku, specyficznym splocie zbliżonym do haftu tkackiego, tkana na wąskim krośnie i po środku zszywana. Najstarsze były cienkie i misterne o drobnym ornamencie. To właśnie wzór, geometryczny, oparty na liniach ukośnych, rombach, kwadratach, okolony często bordiurą w zygzaki jest najbardziej charakterystycznym elementem tej tkaniny.

Sejpaki służyły do przykrywania łóżek, ław, kościelnych ławek, jako końskie dery, dekoracje ścienne – stanowiły zawartość posażnych kufrów, świadczyły o zamożności rodziny. Towarzyszyły ludziom w ważnych momentach, zarówno w ich świeckim, jak i duchowym życiu, były oprawą każdej uroczystości. Tkaniem zajmowały się głównie, choć nie wyłącznie, kobiety. Krosna znajdowały się w każdym niemal domu, wykorzystywane zarówno do wytwarzania bielizny pościelowej, jak i sejpaków stanowiących często dla tkaczek część ślubnej wyprawy. W zależności od jakości użytej przędzy ten sam wzór miał różne zastosowania.

Sejpak, tkanina, sztuka użytkowa, niezła sztuka
Sejpak, wł. Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie

Po II wojnie światowej pogłębił się trwający od XIX wieku proces wypierania tkactwa ręcznego przez przemysłowe. Mimo to wciąż istniały domostwa, w których od pokoleń kultywowano stare tkackie tradycje. Część twórczyń skupiła się w powstających Spółdzielniach Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego, zwanych potocznie Cepelią, które organizowały im miejsca pracy, konkursy i sprzedaż w należących do spółdzielni sklepach rozsianych po całej Polsce. Sejpaki tkano na przykład w augustowskiej Cepelii, gdzie przy zachowaniu tradycyjnej kompozycji w kracie ukośnej względem krawędzi tkaniny znacznie wzbogacono ornamentykę.

Dziś jest to już technika unikatowa. Niekwestionowaną mistrzynią wykonującą tkaniny o lokalnych tradycyjnych wzorach jest Sabina Knoch ze Szczepek koło Nowinki z rodziny o długich tkackich tradycjach. Całe życie spędziła przy krosnach, nie tylko tkając ale też prowadząc systematyczne zajęcia edukacyjne, ucząc dzieci i dorosłych. Pod jej okiem doskonaliła swoje sejpakowe umiejętności tkaczka z Żegar Małgorzata Huścio. Teraz obie stoją na straży tradycji, projektują i wykonują tkaniny techniką sejpaka i zarażają młodych pięknem starego ornamentu.

Ich praca wpisuje się w poszukiwania nowych rozwiązań artystycznych, w przenikanie się sztuki ludowej z tzw. profesjonalną, które to sięga w Polsce końca XIX wieku. Ma wpływ na wyraźny wzrost zainteresowania rękodziełem, rodzenie się w świadomości społecznej potrzeby obcowania z tym, co rodzime i piękne, odkrywanie przez młode pokolenie starych technik. Pracują na to też pasjonaci z podlaskich instytucji kultury, pracujemy i my organizując biennale tkaniny unikatowej i wystawy mu towarzyszące, takie jak ta – „Sejpak – z tradycji w nowoczesność”.

Tradycyjne tkaniny na wystawie pochodzą ze zbiorów Podlaskiego Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie i Muzeum Etnograficznego im. Marii Znamierowskiej Prüfferowej w Toruniu. Jest też sejpak Sabiny Knoch i współczesne autoportrety utkane przez uczestniczki grupy #tkamy – Aleksandrę Marię Staszak, Ewę Kępę, Urszulę Agnieszkę Mendryk, Katarzynę Daniewicz i Beatę Palikot Borowską, która jest autorką projektu zrealizowanego w ramach IV Festiwalu Tkackiego organizowanego przez Podlaski Instytut Kultury w Białymstoku.


Sejpak. Z tradycji w nowoczesność
Wystawa tkanin towarzysząca XXI Ogólnopolskiemu Przeglądowi Amatorskiej Tkaniny Unikatowej
Wernisaż: 5 września 2024 r., godz. 18:00
Kujawsko-Pomorskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
Salon Hoffman
Kuratorka: Katarzyna Wolska

Dofinansowano ze środków:
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Szczegóły

Początek:
5 września 2024
Koniec:
31 października 2024
Kategoria Wydarzenie:
Witryna internetowa:
https://kpck.pl/wydarzenie/sejpak-tradycji-nowoczesnosc-wystawa-tkanin-towarzyszaca-xxi-ogolnopolskiemu-przegladowi-amatorskiej-tkaniny-unikatowej/

Miejsce wydarzenia

Kujawsko-Pomorskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
pl. Kościeleckich 6
Bydgoszcz, 85-033 Polska
+ Google Map
Telefon:
52 585 15 01
Witryna internetowa:
https://kpck.pl/
NIEZŁA SZTUKA © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.