Jacek Malczewski, Autoportret, malarstwo, romantyzm, sztuka XX w., niezła sztuka

Jacek Malczewski Romantyczny

Kobieta, wystawa, Radom, niezła sztuka

KOBIETA – współcześni artyści i artystki pamięci Anny Bilińskiej

Zofia Rydet. Mały człowiek

one mówią, miejska galeria sztuki w łodzi, niezła sztuka

One mówią

Rafał Borcz, Lecąca sowa, Niezła Sztuka

Nad morzem mgieł. Stanisław Baj. Rafał Borcz

Fifty Years After, miejska galeria sztuki w Łodzi, niezła sztuka

Fifty Years After

Między mimesis a anamnesis i z powrotem – wystawa grafiki

Splendor władzy. Wettynowie na tronie Rzeczypospolitej, Łazienki królewskie, wystawa, niezła sztuka

Splendor władzy.
Wettynowie na tronie Rzeczypospolitej

Bałuty tożsamości, wystawa, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Bałucka, niezła sztuka

BaŁUTy tożsamości. Kontynuacja

Ukryte oblicze, Gaon z Wilna, wystawa, Żydowski Instytut Historyczny, niezła sztuka

Ukryte oblicze. Gaon z Wilna

Helena Bohle-Szacka. Przenikanie, Centralne muzeum włókiennictwa w Łodzi, niezła sztuka

Helena Bohle-Szacka. Przenikanie

Chopin. Potęga znaku

Chopin. Potęga znaku

Krzysiek Grabara. Drugie życie (wirtualna wystawa)

Ilja Riepin, Ukraina wzajemne spojrzenia, wystawa, MCK, niezła sztuka

Ukraina. Wzajemne spojrzenia

art deco wystawa Płock, sztuka polska, Tamara Łempicka, Muzeum Mazowieckie w Płocku, niezła sztuka

Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco

Muzyka jako zapis. Muzyka jako eksperyment

Sztuka karmi sztukę

Artysta jest obecny

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Elsa von Freytag-Loringhoven. Lady Dada

18 października 20208 listopada 2020

Elsa von Freytag-Loringhoven.
Lady Dada

Wernisaż: 18 października 2020 r.
godz. 16:00
Dom Norymberski w Krakowie
Wystawa czynna do: 08 listopada 2020 r.
Kuratorki: Iwona Demko, Renata Kopyto

Elsa von Freytag-Loringhoven (1874 – 1927), zapomniana przez historię sztuki niemiecka prekursorka awangardy artystycznej, była w drugiej dekadzie XX wieku jedną z barwniejszych postaci nowojorskiej bohemy. Jej występy w niezwykłych kostiumach na ulicach Nowego Jorku albo podczas wydarzeń towarzyskich, można uznać za pionierskie performansy, w których Elsa traktowała swoje ciało jak żywe dzieło sztuki. Wykonywała także asamblaże (m.in. wspaniały portret Marcela Duchampa z 1920 roku), prace ready made, współtworzyła inscenizowane fotografie, do których pozowała. „Nie jestem tylko modelką. Staram się, na ile jest to możliwe, aby moje pozy były ekspresywne i oddawały wewnętrzne uczucia… Moje formy wyrazu są protestem przeciwko wszystkiemu, co konwencjonalne.” mówiła w wywiadzie dla „New York Timesa”. Pisała również dadaistyczne wiersze. Była pionierką poezji dźwiękowej i wizualnej.

fot. materiały organizatora

fot. materiały organizatora

Artystka urodziła się w Świnoujściu jako Elsa Hildegard Plötz. Nazwisko, pod którym przeszła do historii, odziedziczyła poślubiając w 1913 roku barona Leopolda von Freytag-Loringhovena. Jej twórczość znana jest dzisiaj tylko nielicznym z kilku zachowanych prac i fotografii. Pierwsza wystawa retrospektywna baronessy miała miejsce w 2002 roku w galerii Francisa M. Naumanna w Nowym Jorku. Prace artystki pokazano też na wielkiej wystawie sztuki dada w Whitney Museum of American Art. Elsa von Freytag-Loringhoven przyjaźniła się Marcelem Duchampem i Man Rayem. W latach 1920-21 cała trójka chętnie pracowała razem, co zaowocowało kilkoma projektami. Do najbardziej znanych należy seria inscenizowanych portretów, na których znalazł się zarówno przebrany za kobietę Marcel Duchamp – jako Rrose Sélavy, jak i obdarzona androginiczną urodą baronessa. Cross-dressing, gra z własnym wizerunkiem za pomocą kostiumu, a także dość swobodne i bezpruderyjne podejście do ciała, to najbardziej rozpoznawalne elementy artystycznych działań Elsy von Freytag-Loringhoven. Inny obszar jej twórczości obejmuje obiekty ready made. W opublikowanej w 2002 roku przez Irenę Gammel biografii zatytułowanej „Baroness Elsa: Gender, Dada, and Everyday Modernity. A Cultural Biography”, po raz pierwszy pojawia się sugestia, że to nie Marcel Duchamp, a Elsa von Freytag-Loringhoven mogła ukrywać się pod pseudonimem Richard Mutt i przekazać porcelanowy pisuar na wystawę zorganizowaną w Nowym Jorku przez amerykańskie Towarzystwo Niezależnych Artystów w 1917 roku. Obiekt, który do dzisiaj budzi kontrowersje, a do historii przeszedł pod tytułem „Fontanna”, uznany został za najważniejsze dzieło sztuki XX wieku.

Wystawa będąca częścią projektu Lady Dada zaprezentuje artystki i artystów, którzy w swojej twórczości odnoszą się bezpośrednio do działalności Elsy von Freytag-Loringhoven lub z nią korespondują. Inscenizowana fotografia, kostium i performans, sztuka queer oraz obiekty ready made, czyli te obszary, które ich prekursorce były najbliższe, staną się podstawą ekspozycji. W centrum dyskusji z kolei znajdzie się „Fontanna”. Co by się stało, gdyby to Elsa von Freytag-Loringhoven była jej twórczynią? Jak działają mechanizmy, przede wszystkim genderowe, doceniania i wykluczania w świecie sztuki? Jak wyglądają kwestie związane z pozycjonowaniem dzieła, uwzględniające nie tylko kryteria artystyczne, ale także socjologiczne i ekonomiczne, łącznie z zagadnieniem komodyfikacji sztuki. I wreszcie jak wyglądały mechanizmy wartościowania, które determinowały sposób oceny twórczości artystek i artystów w czasach Freytag-Loringhoven i Duchampa.

Artystyczny dialog tych dwojga, w którym podziw łączy się z polemiką, jest inspirującym punktem wyjścia do pracy nad spektaklem. Przede wszystkim ze względu na pozycję Duchampa w kanonie historii sztuki i całkowitą w nim nieobecność Freytag – Loringhoven. Drugim wątkiem opowieści o baronessie będzie jej artystyczny i erotyczny związek Elsy von Freytag – Loringhoven z pisarką Djuną Barnes. Spektakl będzie bazować na autorskim scenariuszu, w którym znajdą się teksty Elsy von Freytag – Loringhoven, rekonstrukcje jej performansów, opinie o Baronessie zarówno osób, które ją znały, jak i współczesnych historyków i historyczek oraz krytyków i krytyczek sztuki

Elsa von Freytag-Loringhoven należy do całej rzeszy kobiet, które na początku XX wieku zaczęły uprawiać sztukę. Przez lata były zapomniane, wykluczone, niedoceniane, często żyły w cieniu męża czy partnera, z którym twórczo współpracowały i któremu później przypisano ich dorobek. Niemiecko-amerykańska dadaistka była bezkompromisowa i wierna swoim artystycznym ideom, co przypłaciła biedą, depresją i odrzuceniem. Jej los i recepcja jej sztuki wpisują się w aktualny dyskurs na temat sztuki współczesnej i jej najbardziej progresywnych działań, które nadal spotykają się z brakiem akceptacji i są krytycznie postrzegane przez odbiorcę.

Szczegóły

Start:
18 października 2020
Koniec:
8 listopada 2020
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
http://dom-norymberski.com/lady-dada/

Miejsce

Dom Norymberski w Krakowie
ul. Skałeczna 2
31-065 Kraków, Małopolskie Polska
+ Google Map
Telefon:
0048 12 430 61 27
Strona internetowa:
http://www.dom-norymberski.com/index.htm