![Ładowanie Wydarzenia](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- To wydarzenie minęło.
Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski
5 lutego 2021 – 9 maja 2021
![](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/03/8ac264fd-69a4-4c55-84f8-f4681b1de6ef_900x.jpg)
Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski
Wernisaż: 05 lutego 2021 r.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie |
Muzeum nad Wisłą
Wystawa czynna do: 09 maja 2021 r.
Kurator: Piotr Słodkowski
![Marek Włodarski, Pan z gramofonem | 1926, Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie © Krzysztof Wilczyński / Muzeum Narodowe w Warszawie](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/03/8ac264fd-69a4-4c55-84f8-f4681b1de6ef_900x.jpg)
Wystawa nie jest jednak pokazem monograficznym, gdyż Streng/Włodarski to przede wszystkim postać, która rozbija stare sposoby myślenia o sztuce polskiej w XX stuleciu i wspiera dekolonizowanie wiedzy o kulturze w tej części Europy. Twórca oryginalnego modernizmu i zarazem nieortodoksyjny socrealista. Artysta czerpiący z kultury polsko-żydowskiej i ocalały z Holokaustu, który pozostał przy tożsamości zagładowej. Świadek historii obarczony dehumanizującym doświadczeniem dwóch totalitaryzmów, nazizmu i stalinizmu. Śledząc jego losy i twórczość, wystawa daje wgląd w zjawiska artystyczne o fundamentalnym znaczeniu dla Europy Środkowo-Wschodniej przed, w trakcie i po II wojnie światowej. Zamiast odniesień do awangardy francuskiej, uwidacznia lokalne adaptacje modernizmu.
![Marek Włodarski, Lejący wino | 1927, olej, płótno. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie © Krzysztof Wilczyński / Muzeum Narodowe w Warszawie](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/03/lejacy-wino-1200x1102.jpg)
Zza fasadowego socrealizmu wydobywa szerokie spektrum sztuki zaangażowanej społecznie w postaci faktorealizmu lat 30. i nowoczesnej sztuki socjalistycznej z przełomu lat 40. i 50. W miejsce wykluczającej, bo zbyt jednorodnej wizji kultury polskiej podkreśla złożoną tożsamość, w której mieści się polsko-żydowsko-ukraiński tygiel kulturowy wieloetnicznego Lwowa. Stawia wreszcie w centrum uwagi graniczne doświadczenia wojenne, które odcisnęły się w artefaktach obozowych, obiektach artystycznych i ingerencjach w dzieła sztuki.