![Ładowanie Wydarzenia](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- To wydarzenie minęło.
Stettin/Szczecin – jedna historia. Sztuka XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie
24 lipca 2021
![Stettin/Szczecin – jedna historia.](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/naglowek_pronaszko.jpg)
Stettin/Szczecin – jedna historia.
Sztuka XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie
04 czerwca 2021 r. – 14 listopada 2021 r.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Kuratorka: Beata Małgorzata Wolska
_______________________________________________________________
![Jan Stanisławski, Pejzaż wiejski, malarstwo polskie, pejzaż, sztuka XIX/XX w., Niezła Sztuka](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/stettin3-751x500.jpg)
Czy Stettin i Szczecin to jedno miasto?
Chociaż właściwszym pytaniem jest to, czy historia Stettina i historia Szczecina to historia jednego czy dwóch odrębnych miast? Na oba człony tego pytania można odpowiedzieć twierdząco: tak, to jedno miasto, bo pamięć przeszłości miasta w coraz mniejszym stopniu dzieli historyków Stettina-Szczecina; oraz: tak, to dwa odrębne miasta, pomiędzy którymi ci sami historycy dość zgodnie gotowi są wskazać oczywisty punkt nieciągłości. A dotyczy to tyleż badaczy stettińskich-szczecińskich dziejów, co sztuki.
![Jacek Malczewski Moja dusza, autoportret z dwiema siedzącymi kobietami, malarstwo polskie, sztuka XX w., portret, Niezła Sztuka](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/stettin2-644x500.jpg)
Jeśli spojrzeć okiem nawet nie znawcy, ale miłośnika sztuki na prezentowany tu przegląd kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, łatwo jest te nieciągłości – te luki, miejsca puste i prowokujące niewygodne pytania – wskazać. Na przykład takie: skoro zgadzamy się, uznajemy i celebrujemy już dziś w sposób nieskrępowany to, że miasto było niemieckie, to dlaczego tak mało tu obiektów niemieckich?
![Józef Chełmoński, Jarmark. Sprzedaż konia, malarstwo polskie, scena rodzajowa, sztuka XIX w., Niezła Sztuka](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/stettin1-868x500.jpg)
Choć niewygodne, nie warto jednak chyba takich pytań przemilczać, unikać czy – tym bardziej! – zakrzykiwać. Lepiej je głośno stawiać, bo może to one właśnie stanowią istotę kolekcji, skupiają uwagę na szczelinach, z których przebija się pełna historia muzeum i miasta – niełatwa, złożona, pełna wyrw, braków i związanych z nimi doświadczeń, zarówno artystów, osób współtworzących historie instytucji, jak i pozostałych mieszkańców. To sprawiło, że istotą wystawy stała się chęć uchwycenia tego, co bywa często niewidoczne, ponieważ nie ukazuje spójnej wersji wielkiej narracji o mieście. Dlatego też postanowiliśmy wprowadzić w losy zarówno niemieckiego i polskiego miasta oraz muzeum, jak i związanej z nim sztuki.
![Włodzimierz Tetmajer, Polski: Zrękowiny (Zaręczyny), malarstwo polskie, sztuka XIX w., Niezła Sztuka](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2021/07/stettin-833x500.jpg)
Na kolekcję bowiem należy spoglądać, mając w pamięci zawiłości dziejowe miasta. W związku z tym podstawowym celem przyświecającym twórcom wystawy była potrzeba stworzenia opowieści o jednym Stettinie/Szczecinie – tym przed- i powojennym, takim, który łączy polską i niemiecką historię miasta w jedną, acz złożoną z niezliczonych doświadczeń całość. Do jego realizacji wykorzystano wybór niemieckich i polskich dzieł z XIX i XX wieku. Stanowi on dobrą reprezentację szczecińskiej kolekcji, bowiem obejmuje te okoliczności, które najlepiej oddają kluczowe meandry historii miasta, a co za tym też idzie – muzeum. Proponowana ekspozycja to obraz drogi prowadzącej do zgody na myślenie o Szczecinie jako polskim mieście z niemiecką przeszłością (i współczesnością).