Artystka. Anna Bilińska-Bohdanowicz

Zapiski przy sztaludze. Przyjaźnie Sienkiewicza w świecie malarskim

Przewrót …do źródeł

Tomasz Zjawiony. Doły – wernisaż wystawy

Stanisław Baj – wernisaż wystawy malarstwa w Galerii Gardzienice

Agnieszka Andruszkiewicz. Forma papieru prowadzi mnie…

Aukcja charytatywna sztuki współczesnej w Galerii Belle Arte

Człowiek, osoba, persona. Portret w przestrzeni sakralnej

Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni

Maria Jarema. Andrzej Wróblewski. Realizm istotny

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Andrzej Wajda. Japoński notes

21 listopada 20196 marca 2020

Wystawa czynna do: 06 marca 2020 r.
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Aranżacja plastyczna: Anna Król

Z kolekcji Muzeum Manggha

„W Japonii spotkałem ludzi bliskich memu sercu. […] Mają te wszystkie cechy, które chciałem przez całe moje życie rozwijać i pielęgnować w sobie: powagę, poczucie odpowiedzialności i honoru oraz potrzebę tradycji” (Andrzej Wajda, 2000).

„Podróż do Japonii jest tylko zamienieniem miejsca. Nie odczuwa się ruchu w czasie. Wszystko, z małymi (i dlatego dla nas niedostrzegalne) różnicami jest podobne. Pałace, świątynie, domy… ogrody (Ogrody są sztuką najbardziej japońską, bo z ich natury wynika trwanie… trwanie kamieni, trwanie wody – i wodospadów. Nic nie trzeba ulepszać, nie zmieniać.

Ogrodu nie można projektować, trzeba go założyć… trzeba o nim stale myśleć” (Andrzej Wajda, 1987).

fot. materiały organizatora

fot. materiały organizatora

Jedną z najcenniejszych części kolekcji Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha jest unikatowy zbiór prac na papierze – szkiców i rysunków – Andrzeja Wajdy. Do najbardziej interesujących należą te z podróży do Japonii. Reżyser odwiedził ten kraj siedem razy – w 1970, 1980, 1987, 1989, 1992, 1993 i 1996 roku – w tym sześć razy z żoną, Krystyną Zachwatowicz-Wajdą. Podczas każdej podróży notował, szkicował, zapamiętując najistotniejsze elementy innej, obcej, kultury, nieznanego kraju. Kraju, który z czasem stał się „Ich Japonią”.

W czternastu notesach i szkicownikach odnajdziemy „obrazkową” opowieść nie tylko o Japonii, lecz także, a może przede wszystkim – o malarzu- reżyserze, o jego preferencjach artystycznych, inspiracjach i odkryciach. Jak wiadomo, szkicowanie dla Andrzeja Wajdy było formą komunikacji ze światem, funkcją pamięci.

Tworząc w Japonii, zwłaszcza te szkice, które ukazują krajobrazy i sceny rodzajowe, artysta przyjmuje „japoński” punkt widzenia i komponuje je niczym drzeworyty ukiyo-e. Dlatego też można spojrzeć na japońskie rysunki Wajdy jako interesujący przykład inspiracji japońskich, polskiego japonizmu.

Na wystawie Andrzej Wajda. Japoński notes, celebrującej dwudziestopięciolecie powstania Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, przedstawiamy japońskie szkice chronologicznie, zgodnie z rytmem odbytych przez Reżysera podróży. Układ ten zdaje się znakomicie ilustrować kolejne etapy poznania, zachwytu i refleksji nad inną kulturą i sztuką.

Szczegóły

Start:
21 listopada 2019
Koniec:
6 marca 2020
Wydarzenie Category:
Wydarzenie Tagi:
,
Strona internetowa:
https://manggha.pl/wystawa/andrzej-wajda-japonski-notes

Miejsce

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Marii Konopnickiej 26
30-302 Kraków, Polska
+ Google Map
Telefon:
+48 12 267 27 03
Strona internetowa:
http://manggha.pl/