Sztukosłowiańskość. Słowiańszczyzna w polskim malarstwie, rysunku i grafice od XIX w., Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, niezła sztuka

Sztukosłowiańskość. Słowiańszczyzna w polskim malarstwie, rysunku i grafice od XIX w.

MOCAK wystawa, sztuka współczesna, niezła sztuka

Architektura jako symbol, tekst i tło

Rzeźba na nagrobku Krzysztofa Kieślowskiego, MOCAK wystawa, sztuka współczesna, rzeźba, niezła sztuka

Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego

Artysta jest obecny

Sztuka karmi sztukę

Muzyka jako zapis. Muzyka jako eksperyment

Okładka obca książce, wystawa, MOCAK, niezła sztuka

Jadwiga Sawicka. Okładka obca książce.
Interwencja w bibliotece

art deco wystawa Płock, sztuka polska, Tamara Łempicka, Muzeum Mazowieckie w Płocku, niezła sztuka

Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco

Tomasz Alen Kopera, niezła sztuka

Magical Dreams VI – wystawa magicznego realizmu w Szczyrku

Mieczysław Fogg. Pieśniarz Polaków

Krzysiek Grabara. Drugie życie (wirtualna wystawa)

Tomasz Sętowski, malarstwo polskie, realizm magiczny, imaginarium, Galeria van Rij, niezła sztuka

„Tomasz Sętowski. Imaginarium” w Galerii van Rij

Maciej Sieńczyk, Radości zwykłych ludzi, galeria aTAK, wystawa, niezła sztuka

Maciej Sieńczyk. Radości zwykłych ludzi

Tatort, wystawa, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Willa, niezła sztuka

TATORT. Joanna Zemanek/Grzegorz Sztwiertnia/Anna Bas

XIII Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki – wystawa pokonkursowa, wystawa, Niezła Sztuka

XIII Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Teofila Ociepki – wystawa pokonkursowa

Helena Bohle-Szacka. Przenikanie, Centralne muzeum włókiennictwa w Łodzi, niezła sztuka

Helena Bohle-Szacka. Przenikanie

Ukryte oblicze, Gaon z Wilna, wystawa, Żydowski Instytut Historyczny, niezła sztuka

Ukryte oblicze. Gaon z Wilna

Bałuty tożsamości, wystawa, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Galeria Bałucka, niezła sztuka

BaŁUTy tożsamości. Kontynuacja

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

Magdalena Abakanowicz. Bestiariusz współczesny

7 października 202127 listopada 2021

Magdalena Abakanowicz.
Bestiariusz współczesny

7 października 2021 r., godz. 18.00

07 października 2021 r. – 27 października 2021 r.
Galeria Gardzienice w Lublinie
Kuratorka: Zuzanna Zubek-Gańska

Magdalena Abakanowicz. Bestiariusz współczesny, Niezła Sztuka

Wystawa Magdalena Abakanowicz. Bestiariusz współczesny

Galeria Gardzienice ma zaszczyt zaprosić na niezwykłą ekspozycję twórczości wybitnej rzeźbiarki Magdaleny Abakanowicz. Wystawa będzie miała miejsce w Lublinie, przy ulicy Grodzkiej 5a w samym centrum Starego Miasta. Ekspozycja z uwagi na swój wielowątkowych charakter odbędzie się na dwóch poziomach Galerii Gardzienice, zarówno w sali czarnej jak i zabytkowych podziemiach.

Prezentowana wystawa twórczości Magdaleny Abakanowicz nosi tytuł BESTIARIUSZ WSPÓŁCZESNY I jest wystawą, na którą składają się rzeźby wypożyczone ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz prace rysunkowe pochodzące z kolekcji Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej oraz Jana Kosmowskiego. Obie wyżej wymienione instytucje są współorganizatorami i partnerami Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” przy tym właśnie wystawienniczym projekcie.

Magdalena Abakanowicz. Bestiariusz współczesny, Niezła Sztuka

Wystawa Magdalena Abakanowicz. Bestiariusz współczesny

Tytuł wystawy jest bardzo istotny, bowiem „Bestiariusz Współczesny” nie jest próbą szablonowego ujęcia, skatalogowania rzeźbiarskich tworów o zoomorficznym charakterze do „jakiegokolwiek” gatunku, podgatunku. Nie próbujemy naszym obiektom rzeźbiarskim przypisać odgórnych historii, lecz chcemy ustanowić nowe, skierowane i dedykowane tylko tym wybranym tworom Artystki. Współczesność jest im przychylna przyjmując w swoje ramy czasowe unikatowe obiekty rzeźbiarskie, jakie przyszło nam eksponować nie wymuszając na nich określonych cech gatunkowych. Wystawa jest opowieścią o współczesnym bestiariuszu, w którym zawarte zostały zwierzopodobne formy, zbliżone kształtem do egzotycznych bliżej nieokreślonych istot, można by nawet delikatnie zasugerować, iż wizerunkowo bliżej im do tapirów. Niczym wielkoformatowe hybrydy są czymś na kształt zwierzęcia, lecz niosą w sobie pewien element istoty o fantastycznym charakterze, o czym świadczy ich znaczący i wiele wnoszący tytuł-Mutanty.

Te rzeźbiarskie twory wywołują w nas poniekąd skrajne emocje oscylujące między bliżej nieokreślonym strachem, chwilowym poczuciem zagrożenia a fascynacją. Nasze niezwykłe Mutanty wychodząc nam w wystawienniczej przestrzeni naprzeciw przypominają o bardzo istotnej kwestii, o związkach łączących postać człowieka ze światem zwierzęcym. Wykonane w 1992 roku, Mutanty występowały zawsze w ujęciu stadnym, co nadawało im mocniejszego charakteru. Choć ich gabaryt zdaje się przytłaczać to materiał, z jakiego wykonano figury jest zaskakujący, gdyż stworzone zostały podobnie jak i towarzyszący im TUR z płótna workowego nasączonego żywicą.

Magdalena Abakanowicz. Bestiariusz współczesny, Niezła Sztuka

Wystawa Magdalena Abakanowicz. Bestiariusz współczesny

Dopełnieniem ich staje się na ekspozycji spionizowana figura TURa, będącego niezwykłym zestawieniem stojącego człowieka z głową rogatego zwierza, tura. Silna, hieratyczna sylweta zdaje się dominować nad pozostałymi rzeźbami wnosząc do ekspozycji pewną symetrię i statykę, wyznaczając drogę metamorfozie, jaka zdaje się być efektem zestawienia Mutantów z czymś na wskroś przypominającym człowieka hybrydę, pół zwierzę, pół istotę ludzką.

Bestiariusz jest próbą ich umiejscowienia w dzisiejszym świecie, próbą skatalogowania na ich własną modłę. Mutanty wymykają się szablonom, są silne, masywne ziemskie, lecz eteryczny wydaje się być moment, w którym my jako oglądający stajemy im naprzeciw czując lęk i przytłoczenie. Niczym słowiańskie istoty, które niegdyś umknęły legendom i wszelkim formom zapisu. Aż odnalazła je współczesność.

Doskonałym uzupełnieniem ekspozycji jest zestaw starannie wyselekcjonowanych przez Fundacje dużych prac rysunkowych, które również oscylują wokół tematów zwierzęco pochodnych. Znajdą się tu zarówno prace z cyklu OWADY, jak i z cykli takich jak KORPUSY czy TWARZE.

Podsumowaniem ekspozycji, a także elementem dydaktycznym staje się podziemna część ekspozycji, która prezentuje szeroki wybór zdjęć obrazujących najróżniejsze dzieła rzeźbiarskie oraz tkaniny, które artystka wykonała. Autorem zdjęć jest Jan Gaworski / Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Szczegóły

Start:
7 października 2021
Koniec:
27 listopada 2021
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
https://gardzienice.org/wydarzenia/6376/

Miejsce

Galeria Gardzienice w Lublinie
ul. Grodzka 5A
20-112 Lublin, Polska
+ Google Map
Telefon:
+48 81 532 98 40
Strona internetowa:
http://gardzienice.org/