![Ładowanie Wydarzenia](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- To wydarzenie minęło.
Uwięziony geniusz. Giovanni Battista Piranesi
28 września 2020 – 5 stycznia 2021
![](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/09/11__inwzbd106761.tif.jpg)
Uwięziony geniusz. Giovanni Battista Piranesi
Wystawa w 300. rocznicę urodzin
Wernisaż: 28 września 2020 r.
Zamek Królewski w Warszawie
Wystawa czynna do: 05 stycznia 2021 r.
Kurator: Tomasz Jakubowski
Na wystawie prezentujemy ryciny z cyklu Carceri (Więzienia), G.B. Piranesiego (1720-1778), pochodzące z drugiego wydania obejmującego szesnaście akwafort. Seria przedstawia fantastyczną wizję więzień i uważana jest za najbardziej interesującą kreację tego artysty. Przez lata doczekała się ona wielu analiz, w których odkrywano kunszt Piranesiego jako artysty-grafika, budowniczego wieloplanowych, architektoniczno-scenograficznych kompozycji oraz wnikliwego obserwatora starożytności, wplatającego w sceny Carceri elementy rzymskich artefaktów. Przede wszystkim jednak cykl Carceri to jedno z najbardziej tajemniczych dzieł w historii grafiki, posiadające wiele interpretacji odnoszących się do metafizyki, filozofii i literatury.
![G. B. Piranesi, Carcere XI, Łuk z muszlowym ornamentem, akwaforta, 53,3 x 67,4 cm Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, kolekcja króla Stanisława Augusta](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/09/11__inwzbd106761.tif-647x500.jpg)
Prezentowane dzieła pochodzą z kolekcji króla Stanisława Augusta, przechowywanej w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie . Zgromadzony przez władcę zbiór jest największą kolekcją prac Piranesich, Giovanniego Battisty i jego syna Francesca w Polsce i jedną z największych na świecie. Wyjątkowym walorem kolekcji jest świeżość i doskonała jakość stosunkowo wczesnych odbitek drukowanych w rzymskim warsztacie Piranesiego. Ryciny te, po raz pierwszy pokazywane w Zamku Królewskim w Warszawie, zapowiadają planowane przez Zamek pokazy innych prac graficznych Piranesiego.
Wystawę uzupełnia znakomity portret artysty wykonany przez jego przyjaciela, Francesco Polanzaniego, zw. Felice w 1750 r. Wizerunek ten, tak samo jak cykl Carceri, zawiera wiele znaczeń symbolicznych odnoszących się do twórczości Piranesiego.
![G. B. Piranesi, Carcere XIII, Studnia, akwaforta, 53,2 x 68 cm Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, kolekcja króla Stanisława Augusta](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/09/13__inwzbd106771.tif-669x500.jpg)
Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) rytownik i architekt, pierwsze nauki pobierał w Wenecji. Następnie kształcił się podróżując do Rzymu, Neapolu, Herkulanum i Pompejów. W 1745 r. na stałe osiadł w Wiecznym Mieście, zafascynowany jego starożytną architekturą. Znany jest przede wszystkim z cykli graficznych prezentujących Rzym antyczny i nowożytny, spośród których najsłynniejszym jest Vedute di Roma (1746-1778). Wykreowana w jego akwafortach wizja starożytności i nowoczesne podejście do archeologii do dziś zachwyca i inspiruje kolejne pokolenia odwiedzające stolicę Włoch.
![Francesco Polanzani, Portret Giovanniego Battisty Piranesiego, 1750, miedzioryt, kolekcja Adama Broża.](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/09/GRAFIKA-BROzA_pierwsza-pozycja-w-katalogu-otwiera_cz_katalogowa.tif-378x500.jpg)
Prezentowana w Zamku Królewskim w Warszawie wystawa wpisuje się w przypadający 4 października, obchodzony właśnie na całym świecie, jubileusz 300. urodzin artysty.
Ekspozycji towarzyszy katalog Uwięziony geniusz. Giovanni Battista Piranesi. Wystawa w 300. rocznice urodzin, red. nauk. Tomasz Jakubowski, Arx Regia Wydawnictwo Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum, Warszawa 2020.