![Ładowanie Wydarzenia](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- To wydarzenie minęło.
Barbara Falender
17 czerwca 2020 – 6 grudnia 2020
![](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/06/csm_falender_rzezby1_46e7aec6e2.jpg)
Barbara Falender
Wernisaż: 17 czerwca 2020 r.
Galeria Opera|
Teatr Wielki – Opera Narodowa
Wystawa czynna do: 06 grudnia 2020 r.
![KOLUMNY, 1995, gnejs, porcelana, wys. od 108 do 134 cm, kol. prywatna](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/06/csm_falender_rzezby1_46e7aec6e2-488x500.jpg)
Rzeźbiarka, studentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza zrozumiała, że „skończyła się sprawa powtarzania natury, a stanął problem interpretacji”. Interpretując, korzysta z rozmaitych materiałów: kamienia, metalu, gipsu, porcelany lub epoksydu. Początek lat 70. zeszłego stulecia przyniósł słynny cykl Poduszki erotyczne, co korelowało z ówczesną rewolucją obyczajową. Autorka skądinąd podkreślała wewnętrzną potrzebę „afirmacji erotyzmu”. Jej także zawdzięczamy wprowadzenie do wizualnej sztuki polskiej przedstawień aktu męskiego w wersji pozbawionej świętoszkowato-odzieżowych naddatków. Do Erosa doszedł w następnych latach Tanatos. O Sarkofagu Dorota Jarecka pisała, że „to po trosze łóżko, po trosze grobowiec”, a owocem przekroczenia najdalszej zdawałoby się z granic stała się fascynacja geometrycznymi formami, połączona z brutalizmem: Fatum to piramida z bazaltowych kubików. „Tylko forma abstrakcyjna może unieść tajemnicę śmierci” – pisała. W wielkim skrócie: ludzkie życie między ciałem a geometrią.