![Ładowanie Wydarzenia](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- To wydarzenie minęło.
Fotorelacje. Wojna 1920
13 sierpnia 2020 – 15 listopada 2020
![](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/05/8._di100736p_kw_1mXR5oa6vrGuYqcOKaaQ.jpg)
Fotorelacje. Wojna 1920
Wernisaż: 13 sierpnia 2020 r.
Muzeum Narodowe w Warszawie
Wystawa czynna do: 15 listopada 2020 r.
Kuratorka: Karolina Puchała-Rojek
Wojna 1919–1921 wywołała niebywałą mobilizację obywateli młodego państwa polskiego, nie tylko na pierwszej linii frontu, ale także na zapleczu wojny. Jednak, inaczej niż w przypadku Legionów Polskich, jako temat nie wybrzmiała w pełni ani w malarstwie, ani w rzeźbie tego okresu. Najtrwalszy ślad wojennych zmagań z bolszewizmem odcisnęła grafika użytkowa i fotografia dokumentalna – powielane na plakatach, pocztówkach, karykaturach. Dlatego postanowiliśmy opowiedzieć tę historię poprzez fotografię. Ze wszystkich narzędzi ekspresji twórczej właśnie to medium aż do dziś pozostaje najbliższe tematyce wojennej.
![Warszawska Agencja Fotograficzna, Żołnierka na posterunku, 1920](https://news.niezlasztuka.net/wp-content/uploads/2020/05/8._di100736p_kw_1mXR5oa6vrGuYqcOKaaQ-660x500.jpg)
Fakt ten symbolicznie podkreśla wpis do księgi inwentarzowej Muzeum Narodowego w Warszawie: w maju 1921 roku muzealna kolekcja wzbogaciła się o 77 fotografii Warszawskiej Agencji Fotograficznej, stanowiących relację z wojny polsko-bolszewickiej. Są na nich dowódcy, żołnierze – w tym kobiety, które dopuszczono do udziału w walce, cywile, świadectwa zniszczenia i zwycięstw. Wiele z tych ujęć, powielanych i publikowanych w prasie, już w Dwudziestoleciu zyskało status ikonicznych.
Chcieliśmy zwrócić uwagę na fotografie będące zapisem osobistego doświadczenia wojny. Dlatego pokazujemy prywatne zdjęcia z albumów sanitariuszek i lekarzy frontowych, pamiątkowe serie wykonywane na zamówienie, zaplecze wojny i fotografie z frontu, w tym niezwykle ciekawe fotografie Jana Zimowskiego i Kazimierza Mitery, a także nigdy dotąd niepokazywane fotografie z prywatnego archiwum Kazimierza Habichta. Wystawa eksponuje różne gatunki: fotografię amatorską i profesjonalną, prywatną i propagandową, reportażową i studyjną, ukazując przy tym zacieranie się granic między nimi.
Istotnym elementem wystawy będą materiały audiowizualne – zachowane fragmenty kronik filmowych oraz dwóch, niezwykle ważnych, bo pochodzących z tej z epoki, filmów fabularnych: Dla Ciebie, Polsko (1920) i Cud nad Wisłą (1921).
Wystawa opiera się na kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie oraz na obiektach wypożyczonych z instytucji, takich jak: Muzeum Fotografii w Krakowie, Archiwum Nauki PAU i PAN (Kraków), Centralnego Archiwum Wojskowego oraz ze zbiorów prywatnych.