- To wydarzenie minęło.
Wszyscy jesteśmy terroryst(k)ami
18 października 2020 – 22 grudnia 2020
Wszyscy jesteśmy terroryst(k)ami
Wystawa jest częścią programu głównego Cracow Art Week KRAKERS 2020: Sztuka pojęcie otwarte (18-25 października 2020)
Wernisaż: 18 października 2020 r.
Art Agenda Nova
Wystawa czynna do: 14 grudnia 2020 r.
Kuratorka: Małgorzata Gołębiewska
Tytuł wystawy jest jednocześnie hasłem pochodzącym z anarchistycznego transparentu, który artysta otrzymał w ramach projektu Black Block prezentowanego po raz pierwszy w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w 2016 roku. Zaprojektowana wówczas przez Surowca kolekcja odzieży została rozdana uczestnikom wystawy w zamian za dokumentację zdjęciową protestów, w których brali udział. Ten kontrowersyjny w treści transparent staje się inspiracją do stworzenia cyklu prac, w których artysta zastanawia się nad możliwymi strategiami walki z silniejszym oraz zostaje wykorzystany jako część nowej kolekcji ubrań. Składają się na nie kurtki – bomberki prezentowane po raz pierwszy w niemieckiej galerii KREIS w Norymberdze latem 2020 roku. Tym razem do produkcji ubrań została użyta tkanina, skomponowana ze zdjęć otrzymanych od uczestników protestów przeciwko faszyzmowi, rasizmowi i ksenofobii, ale także przeciwko wszelkim formom nadużywania władzy, eksmisji z mieszkań, bądź w obronie miejsc pracy. Kurtka staje się nośnikiem, a osoba ją nosząca – ruchomym transparentem.
Publiczne protesty, manifestacje i pokojowe demonstracje nie wyczerpują jednak wszystkich znamion walki. Wystawa „Wszyscy jesteśmy terrorystami” odwołuje do bardziej partyzanckich wzorców, anarchistycznych taktyk bojowych jak i utopijnej, charakterystycznej dla Surowca, drogi na skróty. Jego najnowszy film „Sen Jakuba”, pokazywany na wystawie, to propozycja jak przez sztukę i zaangażowanie społeczne przynajmniej na chwilę, sprowadzić niebo na ziemię. W pierwszych dniach pandemii, kiedy większość mieszkań po turystach została pusta, artysta wynajmował mieszkania i zapraszał do nich bezdomnych. Nie było to jednak działanie wyłącznie filantropijne. To przede wszystkim akt walki. Artysta wierzy w sukces „strategii zombie”, która – jak mówi – „polega na pojawianiu się w modelowych dla kapitału miejscach osób, którzy na co dzień nie mają dostępu do podstawowych dóbr sanitarnych, a ich głównym celem jest zniechęcanie potencjalnych inwestorów”. Dla Surowca zombie to metafora sytuacji pozostania w kryzysie, której wszyscy się boimy. Stąd w filmach hollywoodzkich bohaterzy uciekający przed reprezentacją kryzysu, chowają się za szklanymi oknami witryn supermarketów, salonów i sklepów, gdzie zombie nie mają wstępu, lub uciekając wspinają się wysoko, gdyż zombie jest kalekie i jedyne co potrafi to lgnąć w kierunku zdrowego społeczeństwa i „wyciągać ręce”. W proponowanej wizji następuje rozwój scenariusza, w którym bezdomni dostają klucze do krakowskich apartamentów, inwestorzy się wycofują, mieszkania tanieją a „zombie” stają się ludźmi.
Inną odsłoną projektu, jest obraz aktu walki oparty na partyzanckich strategiach bojowych. Artysta zaprosił bohaterów „Snu Jakuba” do stworzenia w centrum miasta przestrzennej instalacji. Uczestnicy w ramach projektu zbierali wraz z artystą fragmenty miasta: cegły i druty z rozpadających się lub budowanych budynków, kamienie, gzymsy, sztukaterię ze starych kamienic, murów i zabytków wszelkiej kategorii. Do transportu używali wózków, wypożyczonych ze znanych sklepów budowlanych i spożywczych, prezentowanych w ramach instalacji. W pracy tej artysta odwołuje się zarówno to aktów niemożliwej konsumpcji jak i tworzy obraz przygotowania do realnej wojny. Do wojny wciąż trudnej do wyobrażenia – wykluczonych ze wspólnoty, ze świętym prawem do bezgranicznego bogacenia się i Policją, która tych dóbr broni. Walki z terrorem kapitalistycznej logiki, systemu wspieranego codziennie przez wszystkich, którego końca nie sposób sobie nawet wyobrazić, a którego być może wszyscy staniemy się ofiarami.