Ilustracje Bohdana Butenki w Płockiej Galerii Sztuki

Leon Tarasewicz, wystawa, niezła sztuka

Leon Tarasewicz „Realizacja malarska”

Festiwal Piotra Machalicy, niezła sztuka

I Festiwal im. Piotra Machalicy

Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia w Czeladzi, 10 głosów malarstwa, niezła sztuka

„10 głosów malarstwa” zabrzmi w Elektrowni

goldenmark, kolektyw Theseus, niezła sztuka

Droga jest celem. Wystawy kolektywu Theseus w Poznaniu

układ ciała, Darya Hancharova, wystawa, niezła sztuka

„Układ ciała”. Wernisaż wystawy Daryi Hancharovej w Katowicach

Obecność. Ogólnopolski Konkurs dla Młodych Artystów im. Mariana Michalika

Rafał Urbański, defragmentacja, niezła sztuka

Defragmentacja II. Wystawa Rafała Urbańskiego

Magiczne światy Józefa Wilkonia, niezła sztuka, Józef Wilkoń

Magiczne Światy Józefa Wilkonia

Atlas. Wystawa Piotra Worońca jr w Rzeszowie

Mieczysław Wejman, wystawa, ŻIH, niezła sztuka

Tańczący 1944. Mieczysław Wejman

Wojciech Fangor, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, niezła sztuka

Fangor w CSW w Toruniu

Stefan Gierowski 2013

Amerykański sen Czesława Czaplińskiego – wystawa fotografii

Sean Scully, CSW Toruń, niezła sztuka

Sean Scully. Malarstwo i rzeźba

Rembrandt, Jeździec polski, Lisowczyk, Łazienki Królewskie, wystawa, Pałac na wyspie, The Frick Collection, niezła sztuka

Królewski Rembrandt. „Jeździec polski” ze zbiorów The Frick Collection w Nowym Jorku

Stan rzeczy, wystawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Grażyna Bastek, niezła sztuka

Stan rzeczy

Polityka w sztuce, MOCAK, Kraków, sztuka współczesna, niezła sztuka

Polityka w sztuce

Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Basia Bańda. Róże i róże

29 kwietnia 202212 czerwca 2022

Basia Bańda.
Róże i róże

Wernisaż: 29 kwietnia 2022 r., godz. 18:00

29 kwietnia 2022 r. – 12 czerwca 2022 r.
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia
Kurator: Wojciech Kozłowski

Basia Bańda. Róże i róże

Wystawa Basia Bańda. Róże i róże

Twórczość Basi Bańdy, po wielokroć opisywana, wymyka się jednak prostym opisom i podsumowaniom. Przez ponad 15 lat obecności w sztuce artystka idzie swoją drogą, nie zwracając uwagi na doraźności i trendy, uwodząc introwertyczną opowieścią, która wydaje się jednak uniwersalnie czytelna.

Jest to bowiem malarstwo (a także rysunek, kolaż, obiekt, fotografia) od samego początku będące jednocześnie koncepcją i emocją, wolnością i pełną kontrolą, przypadkiem i perfekcyjnym założeniem. Bardzo osobiste a jednocześnie głęboko zanurzone w historii sztuki. Bańda przyzwyczaiła nas, że w jej twórczości nic nie jest na stałe. Pierwsze prace, dzięki którym stała się rozpoznawalna, szybko zostały zakwalifikowane do obszaru „sztuki kobiecej” cokolwiek miałoby to znaczyć. Artystka bardzo mocno akcentowała w nich swoje relacje z ciałem, własnym, ale też męskim, czyniąc głównym przedmiotem obrazowania swoje własne strachy, obsesje, relacje; używając ubrań, zasłon, fragmentów tkanin – i fizjologicznie, i delikatnie.

Można było odnieść wrażenie, że Bańda nie uznaje tabu, żadnych ograniczeń w opowiadaniu o swoim oglądzie świata. A potem pojawiły się kolejne cykle, w których cielesność ciągle odgrywała ważną rolę, ale dotyczyła bardziej hybrydalnych form roślinno-ludzko-zwierzęcych. W innych odnosiła się do licznych podróży, dając nam wgląd w ich przebieg enigmatycznymi, czasem prawie że fotograficznymi scenami. A jeszcze później nastąpiło odejście od realizmu – nawet jeśli fantastycznego – w stronę abstrakcji, będącej reakcją na literaturę „grozy i niesamowitości”.

Basia Bańda. Róże i róże

Wystawa Basia Bańda. Róże i róże

W chwili, kiedy trwa radomska wystawa, artystka kontynuuje cykl akwarel „Na obniżenie ciśnienia”, a także niewielkich obrazków, nazwanych roboczo „Witaminami”. Najnowsze prace stanowią zaś połączenie miękkich, rozlewających się form z precyzyjnie namalowanymi figurami geometrycznymi. Ten krótki, pobieżny przecież opis ma być tylko wprowadzeniem do tej sztuki, jednocześnie dekoracyjnej, ale głęboko przemyślanej i czasem wprost, czasem w bardzo zawoalowany sposób odnoszącej się do przeszłości malarstwa. Dającej przyjemność w percepcji, jednocześnie wielowarstwowej i niejednoznacznej.
Wystawa jest pierwszą tak dużą prezentacją prac artystki powstałych w latach 2006–2022. Jest retrospektywą, która przecież nie zamyka tej twórczości, pozwala jednak na wgląd w jej wielowymiarowość i bogactwo form. Tak naprawdę, znając twórczość Basi Bańdy prawie że od samego jej początku, nie mam pojęcia, co będzie dalej; wiem tylko że artystka nie oszczędzi nam kolejnych zwrotów akcji w jej świecie, w którym życie i sztuka zawiązują się w nierozerwalny splot.

 

Szczegóły

Start:
29 kwietnia 2022
Koniec:
12 czerwca 2022
Wydarzenie Category:
Strona internetowa:
https://www.mcswelektrownia.pl/index.php/aktualnosci-z-siatki-obrazkow/articles/warsztaty-z-monika-kiwak-kopia.html

Miejsce

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”
Kopernika 1
26-600 Radom, mazowieckie Polska
+ Google Map
Telefon:
602 360 099
Strona internetowa:
www.elektrownia.art.pl